Faq Guide

1. Varför finns inte alla fonder med på Guide?

-- För att underlätta för vanliga svenska fondsparare har vi endast tagit med de fonder som säljs i Sverige till småsparare. Om du även vill se övriga fondklasser som marknadsförs i Sverige, så finns de i sökningen på delen Analys under Fonder / Alla fonder i huvudmenyn.

2. Jag hittar inte andelskurserna som fanns i gamla "Sök fond", var finns de?

-- Fondlistan på Guide har endast med de nyckeltal som vi bedömer är mest intressanta vid fondval. Om du vill se den senaste tidens värdeutveckling för dina fonder finns informationen på delen Analys under Fonder / Senaste kurs i huvudmenyn. Dessutom kan du om du sparar dina fonder som en portfölj på sajten senare få fram detta urval genom att logga in och välja portföljen i sökningen på Analys.

3. Jag försöker skapa ett nytt medlemskap, men får inte e-post med länken för att bekräfta, vad är felet?

-- En förklaring kan vara ett stavfel när du angav din e-postadress. Men tyvärr stoppas ibland våra e-brev av program som ska hindra ”skräp-post” (spam-filter). Kontrollera därför om vårt brev finns där. Skicka annars ett brev från samma e-postadress till support@morningstar.se så löser vi problemet.

4. Kan man lita på att siffror och jämförelser stämmer?

-- Nej. Det finns alltid en risk att fondbolag eller andra källor ibland rapporterar felaktiga uppgifter. Innan du fattar beslut om investeringar bör du absolut kontrollera att samma information även finns i andra källor, till exempel den senaste årsrapporten från fondbolaget.

5. Vilka webbläsare stödjer sajten?

-- I första hand är den nya sajten testad med den senaste versionen av Explorer, Firefox och Opera. Målet är att sajten ska stödja de två senaste generationerna av de mest förekommande webbläsarna.