Vanliga frågor

Här samlar vi svaren på de vanligaste frågorna vi får in.

Jag har glömt mitt lösenord, vad gör jag?

-- Klicka på "Medlem" i huvudmenyn och klicka sedan på någon av länkarna överst på sidan under rubriken "Har du glömt ditt användarnamn eller lösenord?". Du får då möjligheten att fylla i din epost adress och kort därefter kommer du få e-post med ett nytt lösenord.

Jag har bett om ett nytt lösenord men jag får inget mejl. Vad kan det bero på?

-- Ibland kan det ta lite tid, så vänta 10 minuter. Kontrollera att du fyllde i rätt e-postadress genom att upprepa försöket att förnya ditt lösenord. Kontrollera även ditt spamfilter, e-brevet kan ha fastnat där. Brevet ska komma från "noreply@morningstar.se".

Hur ändrar jag mitt lösenord?

-- Du måste vara inloggad och sedan håller du muspekaren över "Medlem" i huvudmenyn så att en undermeny dyker upp. Där väljer du "Ändra Lösenord". På den sidan fyller du i ditt gamla och ditt nya lösenord. Avsluta med att klicka på "Ändra".

Hur ändrar jag min e-postadress?

-- Du måste vara inloggad och när du håller muspekaren över "Medlem" i huvudmenyn kommer undermenyer dyka upp. Där väljer du "Ändra e-postadress". På den sidan fyller du i din nya e-postadress.

Min e-postadress finns redan i ert system, vad gör jag då?

-- Du är troligen redan medlem (eller också har någon annan tidigare haft just din e-postadress samt skapat ett medlemskap) och då kan du be om ett nytt lösenord. Klicka på "Medlem" i huvudmenyn och klicka på länkarna överst på sidan under rubriken "Har du glömt ditt användarnamn eller lösenord?". Du får då möjligheten att fylla i din e-postadress och kort därefter kommer du få ett e-brev med ett nytt lösenord.

Jag har inte tillgång till e-postadressen jag använde som användarnamn, kan jag ändra adress?

-- Det kan du göra men du måste vara inloggad för att kunna göra det. Om du inte kommer ihåg ditt lösenord längre kan du tyvärr inte återställa det då nytt lösenord av säkerhetsskäl enbart skickas till den registrerade e-postadressen. Du måste då skapa ett nytt medlemskap.

Jag försöker skapa ett nytt medlemskap, men får inte e-post från er med länken för att bekräfta, vad är felet?

-- En förklaring kan vara ett stavfel när du angav din e-postadress. Men tyvärr stoppas ibland våra e-brev av program som ska hindra ”skräppost” (spam-filter). Kontrollera därför om vårt brev finns där. Skicka annars ett brev från samma e-postadress till support@morningstar.se så löser vi problemet.

Jag vill inte längre vara medlem på Morningstar.se. Hur avregistrerar jag mig?

-- I dagsläget går det inte att ta bort sitt medlemskap själv. Skicka ett e-brev till support@morningstar.se så tar vi bort det medlemskap som är kopplat till avsändaradressen.

Hur kan jag ändra så jag får nyhetsbrev, alternativt inte får nyhetsbrev?

-- Du måste vara inloggad och sedan går du till tabben Medlem och när du håller muspekaren över den kommer undermenyer dyka upp. Där väljer du "Mina Uppgifter". På den sidan kan du klicka i om du vill ha nyhetsbrev eller inte.

Jag vill ändra så jag får erbjudanden och inbjudningar, alternativt inte får erbjudanden och inbjudningar från bolag utvalda av Morningstar. Hur gör jag det?

-- Du måste vara inloggad och sedan går du till tabben Medlem och när du håller muspekaren över den kommer undermenyer dyka upp. Där väljer du "Mina Uppgifter". På den sidan kan du klicka i om du vill ha erbjudanden eller inte. Avsluta med att klicka på "Spara".

I mitt nyhetsbrev har texten mörkgrå bakgrund och är svårläst, varför?

-- Alla användare som har rapporterat detta fel använder IBM Lotus Notes för att läsa sin e-post. Vi vet inte varför Lotus Notes ger vårt nyhetsbrev mörk bakgrund.

Kostar Morningstar.se något?

-- Nej, denna tjänst är helt kostnadsfri för privatpersoner. Att använda informationen på Morningstar.se och använda medlemskap för att spara portföljer och inställningar är gratis för privatpersoner. Företag som vill använda vår information måste dock först ha ett avtal med Morningstar om detta. Att driva sajten kräver resurser både i form av tid och andra kostnader, dessa kostnader finansieras enbart med intäkter från annonser. På denna sajt som lanserades 2009 ger vi mer information än tidigare och bättre verktyg för just svenska fondsparare, men det kostar mer och finansieras med annonser.

Jag skulle vilja ha tips från er på fonder eller aktier jag ska investera i. Är det en service ni erbjuder?

-- Nej, vi erbjuder inte individuell rådgivning för privatpersoner. De tips vi ger mer generellt publiceras på Morningstar.se och skickas ut med nyhetsbrevet.

Erbjuder ni telefonsupport för Morningstar.se?

-- Nej, vi erbjuder bara support via e-post i dagsläget. Om du inte hittar svar på den här sidan, skicka din fråga till support@morningstar.se.

Jag har blivit uppringd av någon som försöker övertala mig att betala för att Morningstar ska förvalta mina pengar. Hur fungerar det?

-- Många människor har hört av sig och undrat. Detta är vilseledande marknadsföring där telefonsäljare felaktigt utnyttjar vårt varumärke, men vi på Morningstar har inte lyckats få veta vilket företag som står bakom. Sanningen är att Morningstar inte säljer någon som helst typ av förvaltning av pengar eller liknande i Sverige.

Jag jobbar på ett fondbolag och har hittat något jag tror är fel i er data, vem kontaktar jag?

-- Vanligtvis har vår dataavdelning redan direktkontakt med alla bolag som bidrar till vår databas och vi arbetar normalt genom dom kanalerna. Skulle du inte veta vem som är vår kontaktperson hos er, skicka e-post till support@morningstar.se så ser vi till att kontakta er.

Kan man lita på att siffror och jämförelser stämmer?

-- Nej. Det finns alltid en risk att fondbolag eller andra källor ibland rapporterar felaktiga uppgifter. Innan du fattar beslut om investeringar bör du absolut kontrollera att samma information även finns i andra källor, till exempel den senaste årsrapporten från fondbolaget.

Vad är Morningstar Rating för något?

-- Morningstar Rating är en av de faktorer som du kan använda vid en första gallring bland fonderna i en fondkategori som du vill placera en del av ditt sparande i. Mer information hittas t ex under Hjälp / Morningstar i huvudmenyn.

Vad gör Morningstar?

-- Morningstar är en oberoende leverantör av information om fonder och andra investeringar globalt. Vi erbjuder en rad tjänster inom data, mjukvara, analys och förvaltning till bland annat rådgivare, fondförvaltare, försäkringsbolag och investerare. Koncernen är börsnoterad på Nasdaq i USA.

Aktiebörser

  Lokal USD SEK  
Stockholm (OMX AFGX)
-0,1 0,8 -0,1 stängt
Frankfurt (DAX30)
-1,0 -0,1 -0,9 stängt
London (FT-SE 100)
-0,1 0,9 0,0 stängt
Paris (CAC 40)
-0,4 0,5 -0,3 stängt
Tokyo (TOPIX)
-0,3 0,2 0,5 stängt
New York (S&P 500)
-0,1 -0,1 -0,6 16:48
New York (NASDAQ 100)
0,0 0,0 -0,6 stängt
Moskva (RTS)
-0,9 -0,9 -1,7 18:51
Hong Kong (HANG SENG)
0,8 0,8 0,8 16:08
Bombay (BSE SENSITIVE)
0,4 0,4 0,2 stängt
Johannesburg (FTSE/JSE ALL-SHARE)
1,3 1,5 0,9 stängt