Krönika

|

Fyra sätt att bli lyckligare

Forskarna rapporterar en riktigt uppiggande slutsats: Du kan träna upp din förmåga att känna dig lycklig, hur du väljer att uppleva livet är fyra gånger viktigare än pengar och hälsa.

Jag fick ”The World Book of Happiness” förra veckan från Per H Börjesson, som är VD och huvudägare i investmentbolaget Spiltan men även författare och engagerad i att öka människors lycka. I boken har 100 experter från 50 olika länder försökt sammanfatta sin kunskap om lycka med maximalt 1000 ord vardera.


Våren 2007 skrev jag ett par artiklar om sambandet mellan pengar och lycka. Sedan dess har jag återkommit till ämnet några gånger och slutsatserna är dels att när vi väl har tillräckligt med pengar för de grundläggande behoven så har ökade inkomster väldigt liten långsiktig positiv effekt. Dels att lyckan vi får av konsumtion till stor del beror på jämförelser med andra människor omkring oss, så vi kan må bättre genom att välja perspektiv och undvika onödiga jämförelser.


Fyra slutsatser


Men vad beror då vår lycka på om det inte är pengar och konsumtion? Efter att ha läst ”The World Book of Happiness” så är det särskilt slutsatser inom fyra områden som jag tycker är värda att sprida vidare:


(1) Optimister och sociala människor är i snitt lyckligare, personligheten avgör ungefär 50 procent av våra möjligheter att uppleva lycka. Bara 10 procent beror på omständigheter som pengar, hälsa och partner. Resterande 40 procent kan vi påverka själva och träna, förmågan att känna lycka är som en muskel. Fokusera på att känna tacksamhet, använda dina förmågor och ha kul så blir livet lyckligare.


(2) Ta kontroll över din tid, vi hinner inte så mycket på en dag men klarar förvånansvärt mycket på ett år. Att uppnå ett lyckligt liv är som ett maratonlopp. Försök öka din frihet att välja själv utan att behöva bry dig om regler och omgivningens krav.


(3) Prioritera nära vänskap, ägna mer tid åt de människor som är viktigast för dig. Barn lär oss att vara öppna för kunskap, nya upplevelser och andra människor för att skapa lycka. Hjälp andra, det blir en positiv spiral som får dig att må allt bättre.


(4) Fysisk aktivitet är viktig på flera sätt. Du behöver inte bli genomsvettig, det räcker att till exempel gå ett par promenader varje dag. Att sova tillräckligt mycket är också viktigt och vi sover bättre om kroppen har fått röra på sig och blivit trött.


Tre konkreta tips i boken funderar jag på att testa: Skriv ner i en dagbok det i livet som du är tacksam över. Humor är viktigt, skriv även i dagboken det du upplevt som lustigt eller fått dig att skratta. Ägna mer tid åt aktiviteter där du kan uppnå ”flow” (uppslukad av en utmaning som kräver stor skicklighet).

Läs fler krönikor i arkivet.

Aktiebörser

  Lokal USD SEK  
Stockholm (OMX AFGX)
-0,5 -0,4 -0,5 14:35
Frankfurt (DAX30)
0,2 0,0 -0,1 14:35
London (FT-SE 100)
-0,1 -0,1 -0,2 13:35
Paris (CAC 40)
0,1 -0,1 -0,3 14:35
Tokyo (TOPIX)
0,6 0,6 0,6 stängt
New York (S&P 500)
0,5 0,5 0,6 16:50
New York (NASDAQ 100)
0,9 0,9 0,9 stängt
Moskva (RTS)
-0,2 -0,2 -0,3 16:35
Hong Kong (HANG SENG)
1,2 1,3 1,0 16:08
Bombay (BSE SENSITIVE)
0,3 0,8 -0,1 stängt
Johannesburg (FTSE/JSE ALL-SHARE)
0,7 0,3 0,0 13:35