Riskspridning - fortfarande en bra idé

Stora kursfall och snabba uppgångar visar hur viktigt det är att ha en bra sammansatt fondportfölj. Lika viktigt för att inte missa uppgångar som att skydda sig mot nedgångar.

Niklas Tell 2000-04-18 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn



Hade jag skrivit denna krönika i november förra året hade jag blivit utpekad som trist och bakåtsträvande. Varför satsa pengar i något annat än internet- och teknologifonder? När jag skriver samma krönika idag riskerar jag att någon säger; ”Det är lätt att vara efterklok”. Det ÄR lätt att vara efterklok. Nu har jag faktiskt varit inne på detta ämne även tidigare. Gå gärna tillbaka och läs krönikorna från den 22 november i fjol och från den 6 mars i år.

Förra fredagen rasade den amerikanska Nasdaqbörsen med närmare 10 procent. Igår, måndag, steg samma börs med drygt 6 procent. Med den utvecklingen, som utan överdrift kan liknas vid Gröna Lunds berg-och-dalbana, är det hög tid att ventilera ämnet riskspridning. Det handlar helt enkelt om att sprida sina investeringar på flera marknader och bland flera branscher. Denna krönika handlar med andra ord inte om att man ska undvika internet- och teknologifonder. De har sin plats i portföljen bredvid andra branscher.

Riskspridning för både uppgång och nedgång

Genom att sprida sina investeringar på olika marknader och på olika branscher så minskar risken för att man förlorar alla pengar om en bransch eller en marknad faller. Samtidigt minskar risken att man missar när en bransch eller en marknad blir het och börjar stiga. Riskspridningen är med andra ord inte bara till för att skydda sig mot nedgångar, utan lika mycket ett skydd för att inte missa någon marknad när det börjar stiga. Använd gärna Fondstars Portföljhanterare för att få en överblick av dina fondinvesteringar.

När man väl satt ihop en bra fondportfölj kan det vara ytterligare ett tips att ha någon form av månadssparande. På så sätt kommer man undan svårigheten att köpa och sälja vid exakt rätt tillfälle.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Niklas Tell

Niklas Tell  - Chefredaktör för svenska sajten 1999-2000 och därefter Editor-in-Chief för Morningstar i Europa. Driver numera den egna firman Tell Media Group.

Bekräftelse av relevant information


Vår sajt använder cookies och liknande lösningar för att ge en personlig upplevelse, vilket ger oss kunskap om hur besökarna använder sajten. Läs mer under ”Cookie Alternativ” nedan.

  • Morningstars andra sajter runt om i världen
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. All rights reserved.      Villkor  och      Integritetspolicy    Cookie Alternativ
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookies