Femte sajten äntligen här

Äntligen. Behovet har funnits länge, men först i år har vi på Morningstar hunnit med att dela upp sajten så att både amatörer och proffs får den information som främst intresserar dem.

Jonas Lindmark 2012-11-16 | 10:45
Facebook Twitter LinkedIn

Fjorton år har snart gått sedan Morningstars första sajt lanserades i Sverige, då under namnet Fondstar. Sedan dess har vi gjort fyra genomgripande uppdateringar.

 

Den första sajten var enkel och lättbegriplig, kärnan var en sökning för att jämföra fonder hitta fondfaktablad, runt den fanns artiklar och en portföljhanterare men väldigt lite annat. Den första stora uppdateringen skedde i september 2000, då vi bytte namn till Morningstar, breddade innehållet med fler nyckeltal och började ge PPM-tips. Mars 2002 fick vi en gemensam databas med resten av Europa och ett dussin nya verktyg för att jämföra och analysera fonder.

 

Varje stor uppdatering har ökat möjligheterna att jämföra fonder och gjort sajten mer komplicerad. Vid den fjärde stora lanseringen i oktober 2009 var hela sajten nybyggd, men den främsta nyheten för användarna var att sökningen fick fler filter och att fler nyckeltal kunde sorteras. Sedan dess har vi lagt till bland annat topplistor för de mest klickade fonderna, diagram för börser i realtid, fler jämförelser i fonddiagrammen, fond-SM, Norman-beloppet och en separat sida för livbolag.

 

Färre användare

 

Men antalet besökare har minskat. Det beror inte bara på att sajten blivit mer komplicerad och därmed svårare. Att Morningstars sajt fått färre användare beror även på att bra fondinformation numera finns på fler ställen och att de återkommande börsrasen gjort att avkastningen från aktiefonder varit mycket sämre än tidigare.

 

I flera år har vi vetat att nykomlingar haft svårt att förstå och hitta på Morningstar-sajten. Några förbättringar har vi gjort, som listan ”Morningstars bästa tips”, fast inte tillräckligt för att motverka att allt fler liknande sajter startat och att många människor har tröttnat på att lära sig använda nya analysverktyg.

 

Femte uppdateringen

 

Nu gör vi den femte stora uppdateringen genom att lägga till två helt nya delar: Guide och Företag. Du väljer vilken del som passar dig i den nya röda menyn högst upp. Tanken med att dela Morningstar-sajten i tre är att bättre hjälpa tre helt olika grupper av besökare: vanliga fondsparare som främst vill ha tips, specialintresserade människor som vill få kunskap om fonder mer i detalj, anställda i finansbranschen som vill anlita Morningstar.

 

”Guide” är uppbyggd kring de vanligaste frågor som vi har fått in till vår support. Genom att ge besökaren tydliga val vilka frågor de vill ha svar på, så hoppas vi att även vilsna amatörer ska hitta rätt och känna sig välkomna och nöjda.

 

”Analys” innehåller samma verktyg för att jämföra och granska fonder som tidigare. Nu när delar av innehållet flyttats till Guide och Företag kommer denna del av sajten förhoppningsvis att kunna bli bättre anpassad till de mest aktiva fondspararnas behov.

 

"Företag” ger mer utrymme åt allt annat som Morningstars anställda levererar, som hittills knappt synts alls på sajten. Proffs i fondbranschen kan nu lättare få överblick över våra tjänster.


Xmorningstar

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar