10 mest klickade 2015

Köptips är det som i första hand lockar läsare här på Morningstar, visar en granskning av vilka artiklar som fick flest sidvisningar under förra året.

Jonas Lindmark 2016-01-05 | 15:59
Facebook Twitter LinkedIn

Vid ett årsskifte är det vanligt att media summerar vad som i första hand väckt läsarnas intresse det senaste året, med listor som visar vilka artiklar som varit mest klickade. Orsaken är nog i första hand vilka texter som haft de mest lockande rubrikerna, men även det kan vara lärorikt.


Av sammanlagt drygt 1,3 miljoner sidvisningar under år 2015 inom delen ”/Articles/” här på Morningstar.se är enligt Google Analytics nästan 20 procent de tio mest klickade (länkar till dessa artiklar finns separat, ovan till höger):



Mest lästa artiklar på Morningstar.se
Plats Rubrik Antal
sidvisningar
under 2015
1 "Dags att köpa kronor i PPM-portföljerna" 35844
2 "PPM-portföljer 29/1" 33648
3 "Nu börjar det kännas som år 2000" 31196
4 "Nu enbart hedge i min tjänstepension" 28448
5 "Välj rätt sorts hedgefond" 27335
6 "Årets tolv bästa tips" 22170
7 "Småbolag bättre än indexfonder" 22074
8 "PPM-portföljer 27/8" 21148
9 "Lägre andel aktier i PPM-portföljerna" 20904
10 "Mina tips inför semestern" 19279


De ämnen som dominerar topplistan är köptips, särskilt de som gäller PPM och hedgefonder. Bara förkortningen ”PPM” i en rubrik verkar räcka för att locka till några tusen extra klick. Det är också rimligt att en stor grupp läsare i första hand ser Morningstar som ett verktyg för att hitta bättre placeringar.


Hälften av topp-10 är publicerade första kvartalet och ingen under årets sista fyra månader. Delvis kan det bero på att artiklar i januari fortsätter att få klick hela året, men framför allt var intresset för fonder större under den branta börsuppgången första kvartalet 2015.


En genomsnittlig krönika får drygt 8000 klick, men spridningen är stor. De som tar upp mer udda ämnen får ibland bara omkring 2000 sidvisningar, medan de som i rubriken signalerar köptips alltså lockar mer än tio gånger fler.


Bredden är betydligt större, 218 artiklar har enligt Google Analytics visats mer än 1000 gånger under förra året. Dessutom är ”hållbarheten” ibland väldigt lång, många artiklar skrivna tidigare år fortsätter att få mer än 1000 klick även under 2015. Ett extremfall är artikeln ”Mina 10 första fondtips” som jag skrev i februari 2007 och som fick 8321 sidvisningar under 2015. Över åtta tusen läsare åtta år senare – kanske tack vare Google?

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar