IT-fonder vinnare även 2019

Aktiefonderna har stigit rejält även i år, men långt före ligger som vanligt branschfonderna som köper aktier i de största USA-bolagen. Fast de är känsliga för konjunkturen, så se upp om efterfrågan viker.

Jonas Lindmark 2019-12-12 | 16:58
Facebook Twitter LinkedIn

Många av vinnarfonderna under 2019 är IT-fonder. Fram till 11 december har de i snitt stigit 41 procent, och Threadneedle Global Tech har stigit hela 56 procent.

 

Räknat bland övriga typer av aktiefonder är genomsnittet en värdeökning på 26 procent, inte illa det heller. Bakgrunden är dock att fjärde kvartalet förra året var väldigt dåligt och att snittfonden under 2018 backade 6 procent. Totalt de senaste två åren är därmed snittavkastningen bara 9 procent per år.

 

IT-fonderna utvecklades även klart bättre än snittet bland övriga aktiefonder under 2018, då de steg 3 procent. Sett över de senaste två åren har de stigit 21 procent i snitt, lite mer än dubbelt så mycket som genomsnittet bland övriga aktiefonder. Och sett över de senaste tio åren är skillnaden lika stor (se föregående marknadskommentar ”Högre risk i IT-fonder”).

 

Höjda vinster

 

Huvudförklaringen är en dramatisk uppvärdering av de största amerikanska IT-företagen. Bjässar som Alphabet, Apple, Facebook och Microsoft har lyckats höja sina vinster drastiskt och framgången har fått investerarna att flockas och gjort dem till de största börsnoterade företagen i USA. Dessutom har USA-dollarn stigit kraftigt i värde jämfört med svenska kronan, dagens växelkurs kring 9:40 är fem procent högre än vid årsskiftet. Och 43 procent högre än för sex år sedan, innan dollaruppgången började.

 

Effekten är att optimistiska förväntningar om framtiden finns inbakade i dagens aktiekurser, förväntningar som förutsätter att de goda tiderna håller i sig och att IT-företagens vinstökning fortsätter. Ändå är branschens försäljning till stor del beroende av att konjunkturen är stark, för under en lågkonjunktur är det lättare att avstå från för exempel en ny mobiltelefon eller en reklamkampanj än mer fasta kostnader.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings