Nyårslöften som fondcheferna borde ge

Om jag vore fondchef så skulle jag ge nyårslöftet att se till kundernas bästa, särskilt när det gäller reklam och nya fonder.

Jonas Lindmark 2000-12-27 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


Ett riktigt bra nyårslöfte ska gälla något viktigt som är svårt att genomföra. För om du lyckas med ett sådant nyårslöfte, då har du verkligen anledning att känna dig stolt och må bra.

Nyårslöften kan vara allmängiltiga, till exempel ”Jag lovar att aldrig mer ljuga”. De kan vara egoistiska eller omtänksamma, de kan gälla privatlivet eller jobbet. Ett omtänksamt privat löfte är till exempel ”Jag lovar att ägna mer tid åt mina barn.” Ett egoistiskt jobblöfte är till exempel ”Jag lovar att bli företagets bästa säljare.”

Paragraf 1 i fondlagen

En yrkesgrupp som har extra stor anledning

att lämna omtänksamma jobblöften är fondbolagens chefer. Få yrkesgrupper har nämligen så många kunder som litar på dem. Och få yrkesgrupper har ett så tydligt krav på sig i lagboken.

I paragraf 1 i fondlagen står det ”Fondbolaget och förvaringsinstitutet skall handla oberoende av varandra och uteslutande i andelsägarnas gemensamma intresse.” Nyckelordet är ”uteslutande”, för det betyder att inga andra hänsyn får tas. Chefen för ett fondbolag får alltså enligt lagen enbart göra sådant som är bra för alla de som sparar i fonderna, kunderna.

I verkligheten är fondbolagen dock nästan alltid dotterbolag till en bank eller ett försäkringsbolag, och de gör mycket som inte gynnar andelsägarna. Det enklaste exemplet är fondernas årliga förvaltningsavgifter. Det kan inte vara många fondchefer som ärligt kan påstå att dessa avgifter är satta så att de är så bra som möjligt för kunderna. I så fall borde avgiften sänkas när en fond har växt sig hundra gånger större, så att kunderna får glädje av fondens stordriftsfördelar.

Reklam och affärer

Marknadsföring och fondernas affärer är andra områden där fondbolagens ofta utnyttjas för att gynna andra delar av den bank eller det försäkringsbolag där de ingår.

Ett exempel på marknadsföring som inte gynnar kunderna är reklam som inte innehåller någon information utan enbart spelar på rädsla eller andra känslor (sådan reklam har vi sett gott om under höstens PPM-val). Ett annat exempel är att fondbolagen väljer den inriktning på nystartade fonder som de tror är lättast att sälja (alla IT-fonder som startade i våras), inte den inriktning som deras experter tror har bäst chans att överträffa världsindex.

Några exempel på affärer som inte gynnar andelsägarna är när en fond köper utländska aktier via aktiemäklare hos ett systerföretag (vilket gör att fonden i onödan betalar dubbelt courtage), när en fond deltar i en börsintroduktion som sköts av ett systerföretag (och hjälper en alltför dyr aktie att bli fulltecknad) eller när bankerna fondbolag använder den egna banken som förvaringsinstitut (vilket inte är tillåtet i USA, det kan innebära till exempel att avgiften är onödigt hög eller att valutaväxling sker till dåliga kurser).

Ett både allmängiltigt och omtänksamt nyårslöfte från en fondbolagschef vore alltså ”Jag lovar att följa första paragrafen i fondlagen.” Tyvärr är detta löfte kanske alltför svårt att genomföra. Risken är nog stor att en fond-VD som börjar följa lagen och enbart bryr sig om fondernas ägare ganska snart får sparken och ersätts med någon som fokuserar på vad som är lönsamt för fondbolagets ägare.

Mer realistiskt är därför ett mer begränsat löfte, inom något av de områden där det i dag finns stora brister. Efter det som hänt det senaste året, med rekordmycket reklam i samband med PPM-valet och stor dramatik på aktiebörserna, har jag två förslag:

1. ”Jag lovar att all vår reklam ska innehålla korrekta och väsentliga fakta om våra fonder.” Inga fler reklamfilmer med enbart glada människor. Kan bilföretagen berätta om bilarnas pris, bensinförbrukning och fartresurser, då kan fondföretagen berätta om fondernas risk, avgifter och förvaltningsresurser.

2. ”Jag lovar att bara starta fonder som våra experter ärligt tror kommer att överträffa världsindex.” Inga fler nya fonder som enbart startas därför att liknande fonder var förra årets vinnare. Nya fonder ska startas antingen för att fondbolaget har en eller flera personer som är ovanligt duktiga på denna typ av aktier och/eller därför att fondbolagets experter har ovanligt starka argument för att denna typ av aktier kommer att få en bra utveckling framöver.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar