Pinsamt för Swedbank, men If i skamvrån

En ny bok av Boel Bindby ger stöd till alla som känner sig lurade av banker och försäkringsbolag. Innehållet är pinsamt för Swedbank, men If är den stora banditen.

Jonas Lindmark 2009-02-19 | 12:43
Facebook Twitter LinkedIn
De senaste åren har det blivit vanligare att människor bearbetar och summerar ledsamma upplevelser genom att skriva en bok och publicera den på eget förlag. Ny teknik har gjort det enkelt att redigera själv och billigt att trycka böcker i små upplagor.

Just om privatekonomi tycker jag att det är extra välkommet med fler berättelser från verkligheten. Förra veckan fick jag ”Bankrån och försäkringsbedrägeri” av Boel Bindby (190 kronor, länk till höger). Den liknar de dokumentärer som Lars Ohlson skrivit, särskilt första delen av ”Rångivarna” som handlar om hur banker och mäklare lurat på okunniga människor kapitalförsäkringar.

De

t som skiljer är främst att Boel Bindby ger en mer detaljerad beskrivning av två egna upplevelser och att hon genom att fokusera på bara två fall har plats att berätta om fler tänkvärda detaljer. En styrka är att hon har gjort ljudinspelningar av de flesta av sina möten med försäkringsbolag och banker, så bokens dialoger ger en stark närvarokänsla.

FI borde stoppa If

Boken har två separata delar, den längsta berättar om en kapitalförsäkring hos Royal Skandia som säljs av försäkringsmäklaren D. Hagbergs & Partners på ett uppenbart felaktigt sätt. Men det som löper som en röd tråd genom beskrivningen är hur den stora försäkringsbjässen If, som sålt en ansvarsförsäkring till försäkringsmäklaren, helt fokuserar på att förhala ärendet så att preskriptionstiden på 3 år ska passera.

Jag har svårt att förstå varför någon skulle vilja ha en försäkring hos If efter att ha läst denna skildring. Ingen vill väl betala för en försäkring hos denna typ av företag, som när skadan är skedd enbart fokuserar på att med hjälp av smarta jurister förhala så att kravet på ersättning efter 3 år ska bli ogiltigt enligt svensk lag.

Dessutom är detta ännu ett exempel på att Finansinspektionen är helt tandlös när det gäller att hålla ordning på storbolagen. Om det vore något krut i Finansinspektionens jurister så borde de förstås be att få lyssna på Boels inspelningar. Och om beskrivningen i boken är korrekt så borde Finansinspektionen som ansvarig myndighet ställa If inför ultimatum – ”nästa gång vi får bevis för att If använder denna typ av uppenbar förhalning, så drar vi in tillståndet för hela er försäkringsverksamhet i Sverige”. Samma signal ska förstås gå till konkurrerande försäkringsbolag, så att det blir uppenbart att enbart de som bedriver en seriös verksamhet kommer att tillåtas sälja försäkringar.

Pinsamt för Swedbank

I nästa del av boken blir jag häpen att en hel rad rådgivare kan vara så okunniga om den sparprodukt som banken uppenbart prioriterar att sälja. Boel Bindby talar med fyra olika rådgivare hos Swedbank, som allihop ger felaktig information om samma sparprodukt: en aktieobligation av typen Spax Europa. Den enda som ger korrekt svar är en ”produkttekniker” på avdelningen för strukturerade produkter på huvudkontoret i Stockholm. Alla fyra rådgivare på bankens lokalkontor svarar fel om grundläggande fakta. Till exempel påstår två av fyra att Spax omfattas av den statliga insättningsgarantin.

Fast lika ofta påstår de att någon av avgifterna är högre än den faktiskt är. Att de har dålig koll på avgifterna visar kanske bara att kunderna sällan frågar om dessa, men ändå är det pinsamt för Swedbank.

Mycket mer allvarligt vilseledande är deras påstående att Spax Europa lämpar sig att sälja under löptiden, trots att den verkliga prisutvecklingen för tidigare produkter varit i stort sett platt kring nominellt värde fram till de sista månaderna (på grund av konstruktionen av optionen som ingår, där de negativa månaderna dras från maxutdelningen).

Totalt sett är detta en bok som kan ge tröst till alla som blivit lurade av banker eller försäkringsmäklare: ni är inte ensamma och det går att vinna. Boel Bindby lyfter fram en Sifo-undersökning från 2005 som visar att var fjärde svensk har haft en kapitalförsäkring och att 14 procent av dessa kände sig lurade – alltså är det uppåt 300.000 i Sverige som blivit lurade.

Spela in

I slutet av boken ger Boel Bindby ett gott råd till alla som vill undvika att stå maktlösa mot banker och försäkringsbolag i framtiden: ”Istället för att vara ett offer kan man ta saken i egna händer. Spela in. Besök aldrig en bank utan inspelare. Många moderna mobiltelefoner har inspelningsfunktion. Annars kan man använda t. ex. en ipod, md-spelare, mp3-spelare eller ett fickminne.”

Och indirekt kan enbart hotet göra dubbel nytta: ”Även om du inte får rätt på det tekniska med inspelningen så fingra lite på mobilen ändå och fråga om det är ok att du spelar in samtalet. Det kan hjälpa rådgivaren att komma ihåg att akta sig för lögner och överdrifter. Det kan hjälpa bankens ledning att inte längre våga låta personalen sälja produkter de inte förstår.”
Xböcker Xfinansinspektionen Xrådgivare

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar