Vägra acceptera dåliga checkar

Varför ska du få extra besvär för att få tillbaka dina pengar, när bankerna borde klara att flytta tillbaka pengarna till kontot de kommer från. Skicka tillbaka Bankgirots checkar till företagen och be att få pengarna insatta direkt på ditt konto.

Jonas Lindmark 2013-10-17 | 11:16
Facebook Twitter LinkedIn

Bankerna får ofta kritik i media för att fonder är dyra eller dåliga. Men det finns andra betydligt enklare banktjänster som jag tycker fungerar sämre, som jag inte sett kritiseras.

 

Ta bankernas tjänster för att betala räkningar, numera främst via internet. Om något blir fel och företaget som skickat räkningen behöver betala tillbaka pengar, då är hanteringen avsiktligt dålig.

 

Detta liknar skillnaden förr i hanteringen av uttag och insättningar mellan olika banker. Uttag med en check från en annan bank gjorde att pengarna försvann samma dag från kontot i den andra banken. Men om man löste in en av bankens egna checkar och satte in pengarna på sitt konto i en annan bank, då tog det flera dagar innan pengarna kom fram. Jag minns en gång i slutet av 1980-talet när en av mina överföringar mellan Handelsbanken och en sparbank tog en hel vecka, då blev jag så irriterad att jag skrev till Bankinspektionen och klagade.

 

Fler ska komma bort

 

Idag är det ungefär på samma sätt med betalningar mellan privatpersoner och företag, de fungerar bara bra åt ett håll. Betala räkningar går utmärkt. Men för återbetalningar anlitar många företag Bankgirot eller Plusgirot, som postar checkar. Pengarna kan kunden sedan få ut hos flera olika butikskedjor som Ica och Statoil. Checkarna ger tre problem: de är bara giltiga i 2 månader, inlösen kostar 25 kronor per check och det är stor risk att de försvinner.

 

Swedbank har en lite schysstare hantering eftersom de på sina checkar med utbetalningar ber om kontonummer för att i framtiden kunna sätta in pengarna direkt på ett bankkonto.

 

Men alla dessa checkar är orimligt dåliga och det tredje problemet är störst. Dels kan det lilla brevet från Bankgirot, Plusgirot eller Swedbank försvinna bland all reklam och tidningar. Dels kan man glömma att lösa in den lilla checken. Jag misstänker att när bankerna häromåret minskade storleken på checkarna så var det en avsiktlig förbättring av affärsidén: att fler checkar ska komma bort så att företag som skickat återbetalningar efter 2 månader kan behålla mer pengar.

 

Två exempel

 

Jag har nyligen fått två exempel på hur orimligt detta är. I början av veckan fick min fru en check från Bankgirot med en utbetalning på 1969 kronor från Trygg-Hansa. Jag letade på vår internetbank och hittade att hon i somras fick två e-fakturor för barnförsäkringar från Trygg-Hansa vid olika tillfällen, med olika OCR-nummer. Och att hon betalade båda. Vi har tre barn och hon trodde såklart att dessa två fakturor gällde olika barn. Men under september har Trygg-Hansa upptäckt att de tagit dubbelt betalt. Och de skickar alltså en check som kostar 25 kronor att lösa in.

 

Inget brev där de ber om ursäkt för att de skickat en felaktig faktura.

 

Fast vi är inte värst drabbade. Hemma hos en äldre släkting, med en svår obotlig sjukdom, hittade jag för en månad sedan en bunt med 13 olika checkar med återbetalningar skickade de senaste fyra åren, på mellan 38 och 2116 kronor.

 

Totalt 8239 kronor som hon inte fått tillbaka.

 

Hindra penningtvätt

 

Självklart borde bankerna hjälpa företagen att skicka tillbaka pengar direkt till rätt bankkonto. Företagens banker vet vilken bank pengarna kommer ifrån, och alla bankernas transaktioner har ett id-nummer. Om de vill försöka kontrollera att pengarna går till rätt person har de kundens adress och i de flesta fall även personnummer.

 

Fast bankerna ska förhindra penningtvätt. Bankgirots dåliga checkar kan utnyttjas för penningtvätt eftersom vem som helst kan ha betala fakturorna en gång extra. Att betala tillbaka till samma konto hindrar garanterat penningtvätt.

 

Skicka tillbaka checken

 

Min lösning den här veckan är att skicka tillbaka checken till Trygg-Hansa och påpeka (1) att kunden inte ska betala 25 kronor för att de har skickat dubbel e-faktura, samt (2) att pengarna kan sättas in på samma bankkonto som de kommer från, samt för säkerhets skull även ange kontonumret.

 

Men egentligen borde alla vi som drabbas även kontakta Finansinspektionen och klaga. Det är helt orimligt att bankerna sedan väldigt många år hanterar våra betalningar av fakturor, men att de inte klarar av att ge bra service när de företag som skickar ut fakturor ibland även behöver betala tillbaka pengar. Självklart ska pengarna då gå direkt till samma konto som pengarna kommer ifrån. Hur svårt kan det vara?

 

Slutligen ett tips: Du har rätt att få pengarna insatta på ditt konto, även om din check är äldre än 2 månader. På de nya små checkarna från Bankgirot och Plusgirot står inte vilket företag som skickat pengarna eller varför. Men där står vilket bankgironummer pengarna kommer från, nere i vänstra hörnet. På Bankgirots sajt kan du söka vilket företag som har ett visst gironummer (röd ruta uppe till höger). Plusgirot.se har sökningen en bit ner under "Genvägar". Svaret innehåller även företagets adress, så du kan skicka tillbaka checken till avsändaren tillsammans med ditt kontonummer.


Xpersonligt

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar