De flesta vet nog att om en tjänst är helt gratis, så finns det en baktanke hos leverantören att ta betalt av andra. Gratistidningar är fulla av annonser. Facebook tjänar pengar på att sälja information om dig. Finansiella rådgivare får provisioner från fondbolagen. Offentliga tjänster bekostas med skattemedel.
Men om du faktiskt betalar för en tjänst som rådgivning, då tror du kanske att rådgivaren är på din sida?
Nej, tyvärr finns gott om exempel på företag som tar betalt av båda sidor och fokuserar på att leverera det som ger mest vinst till företaget. Ett tydligt exempel är de rådgivare som har tagit en årsavgift av PPM-sparare för att välja ut de bästa fonderna, men sedan placerat allt i företagets egna PPM-fonder. Ett liknande problem finns hos de nya automatiserade tjänster, ofta kallade ”robotrådgivare”, som erbjuder fondsparare att mot betalning tala om vilka fonder som passar bäst (mer om detta i ”Kräv mer av din robotrådgivare”).