Oklar gräns mellan råd och försäljning

Jonas Lindmark 2009-05-18 | 10:21
Facebook Twitter LinkedIn
Spararna har inte den klara bild av risker med olika placeringar som rådgivarna tror att de förmedlat, plus att rådgivarna uppfattar kunderna som mer beredda att förlora en del av sitt sparkapital än vad de egentligen är, visar en undersökning som KTH och Finansinspektionen gjort. Och såväl bankkunder som bankrådgivare tycker att gränsen mellan rådgivning och försäljning är svår att dra. Men båda

grupperna tycker att rådgivningen lever upp till de krav som lagen ställer. Bankerna har själva fått välja ut 775 par av rådgivare och kunder som deltagit i undersökningen. Totalt har 359 par svarat, vilket motsvarar en svarsfrekvens på 46 procent.
[notera att bankerna har valt ut vilka rådgivare som fått enkäten och rådgivarna har i sin tur valt ut vilka bankkunder som tillfrågats, vilket rimligen betyder att bara nöjda kunder har svarat. -JL]

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar