Folksams bluff om fonderna

Jonas Lindmark 2009-10-20 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn

DN kritiserar en annonskampanj från Folksam, där staplar visar hur hög snittavkastningen varit de senaste 5 och 10 åren i dagens sortiment av försäkringsfonder jämfört med konkurrenterna AMF, Länsförsäkringar och Skandia. Källa är sökningen av försäkringsfonder på Morningstars hemsida, men det framgår int

e att flertalet av de 60 fonder som spararna i dag kan välja hos Folksam inte gick att välja för 5 eller 10 år sedan. DN påpekar att Folksam för ett år sedan sålde sin fondförvaltning till Swedbank och att AMF med aktuella data har mer än dubbelt så stor snittökning de senaste tio åren.

Läs mer: Dagens Nyheter

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar