Stoppa eller begränsa PPM-förvaltarnas massfondbyten

Jonas Lindmark 2011-03-15 | 12:20
Facebook Twitter LinkedIn

Förvaltningsföretagens massfondbyten inom premiepensionen skapar problem för fondsparare och enskilda fonder. Tjänsterna är oftast en dålig affär för den som betalar för dem, så stoppa dem genom lagstiftning, skriver Pensionsmyndigheten i ett svar till regeringen. Alternativt vill Pensionsmyndigheten begränsa volymen massfondbyten och dessutom kräver myndigheten ett bättre konsumentskydd för förvaltnings- och rådgivningstjänster. Men det mest genomgripande förslaget är att riksdagen fattar beslut om en lagändring som innebär att förvaltning av premiepensionen enbart får ske på myndighetens fondtorg.
"Den rimliga utvecklingen av en sådan lagstiftning är att de företag som i dag erbjuder förvaltningstjänster i stället kan erbjuda sina tjänster på fondtorget, med fond-i-fond-lösning"

säger Katrin Westling Palm, generaldirektör på Pensionsmyndigheten.
Bakgrunden är de problem som massfondbyten hos PPM ställer till, där förvaltningsföretagen via datoriserade webbrobotar hämtar information och byter fonder åt sina kunder genom att utnyttja in kundernas pin-koder i Pensionsmyndighetens system. Ibland görs samma fondbyte för uppemot 100.000 pensionssparare samtidigt. I december 2010 fick Pensionsmyndigheten därför i uppdrag av regeringen att utreda och lämna förslag för att komma tillrätta med problemen när det gäller de rådgivnings- och förvaltningstjänster som finns i premiepensionssystemet.

Läs mer: Pensionsmyndigheten

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar