AP7 i oseriös kampanj

Jonas Lindmark 2018-11-07 | 14:00
Facebook Twitter LinkedIn

Sjunde AP-fonden lägger spararnas pengar på att via Twitter sprida en bild av att de som har valt små och nystartade PPM-fonder är utsatta för bedrägeri. I en kommentar skriver Fondbolagens Förenings VD Fredrik Nordström att twitterkampanjen #hejdåblåsare är oseriöst.

Fondbolagens Förening påpekar att Pensionsmyndighetens nya krav på ett minsta förvaltat kapital på 500 miljoner kronor och en förvaltningshistorik som går tre år tillbaka i tiden stoppar alla små och nya fonder, bra som dåliga. Därmed anser föreningen att det är vilseledande att undergräva förtroendet för premiepensionen och de privata aktörer som bjudits in att teckna nya avtal med Pensionsmyndigheten.

Ironiskt i sammanhanget är att AP7 Aktiefond och AP7 Räntefond inte klarar kravet på 500 miljoner i för

valtat kapital från kunder utanför PPM, och bland annat därför inte skulle vara kvalificerat för fondtorget. Men statliga Sjunde AP-fonden omfattas inte av riksdagens nya krav på privatägda fondbolag.

Läs mer: Fondbolagens Förening

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar