Försäkringsbolagen klår bankerna hos PPM

42% av PPM-pengarna har gått till de fem stora försäkringsbolagen, 37% till de fyra storbankerna och 21% till övriga 44 fondföretag.

Jonas Lindmark 2000-10-13 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


Nu har 1,8 miljarder kronor av PPM-pengarna fördelats. Det motsvarar 5 procent av de aktiva väljarna, om man antar att två tredjedelar av svenska folket kommer att välja.

Därmed är det rimligt att börja diskutera marknadsandelar. Morningstars beräkningar för samtliga fondföretag finns i artikeln ”Marknadsandelar 13 okt”.

Bankerna 37 procent

Så här långt är Föreningssparbankens Robur klar etta med 21 procent av PPM-pengarna. En enda fond, Contura, har tagit 7 procent. Men de övriga tre storbankerna (Handelsbanken femma, Nordbanken åtta och SEB nia) har bara tagit 16 procent tillsammans

, vilket ger summa 37 procent.

Sämst av de fyra storbankerna har hittills SEB lyckats, och bara tagit 3,16 procent. Men troligen kommer SEB att öka sin andel när fler storstadsbor har valt.

Försäkringsbolagen 42 procent

De fem största försäkringsbolagen (AMF tvåa, Folksam trea, SPP fyra, Länsförsäkringar sexa och Skandia plus Carlson sjua) har samtidigt tillsammans tagit 42 procent av PPM-pengarna.

Intressant är att det är så jämt mellan de tre första försäkringsbolagen: AMF har tagit 12,1 procent, Folksam 9,8 procent och SPP 9,3 procent. Alla tre har sin styrka i sina fackliga anknytningar, som innebär att många löntagare redan har pengar förvaltade hos dessa tre försäkringsbolag via tjänstepensionen.

Övriga 21 procent

Därefter återstår 21 procent till de övriga 50 fondföretagen. Störst bland de mindre svenska fondföretagen är Carnegie med 3,1 procent (lika mycket som SEB faktiskt!) och Didner & Gerge med 2,3 procent (en elfte plats).

Störst bland de rent utländska fondföretagen är Indocam med 0,96 procent, UBS med 0,79 procent och Baring med 0,44 procent.

Om man ser till hur mycket som har investerats i marknadsföring så har KPA lyckats dåligt, med bara 0,69 procent av PPM-pengarna. Det kan jämföras med nystartade Lannebo Fonder, som investerat en bråkdel så mycket pengar i reklam och ändå tagit 0,47 procent.

Premievalsfonden, som precis som icke-väljarnas pengar förvaltas av statliga 7:e AP-fonden, har tagit 0,91 procent.

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar