Sänkt förtroende för IT-fonder

Allt färre fondförvaltare tror att branscherna teknologi, media och telekom (TMT) kommer locka fondspararna och aktiemarknaden framöver, visar Morningstars undersökning.

Jonas Lindmark 2002-05-31 | 9:42
Facebook Twitter LinkedIn
Morningstars redaktioner i Europa skickar varje månad ut en gemensam enkät till cheferna hos några av de största fondföretagen i varje land. Syftet är att ge en överblick över vad branschen tror om framtiden, både för branschen själv och för aktiemarknaderna.

Den senaste undersökningen gjordes i mitten på maj och den här gången är det 63 fondföretag som har svarat. Svar från Sverige kommer från AMF, Banco, Handelsbanken, Robur, SEB och Skandia/Carlson. En sammanfattning av alla svar finns som pdf-fil (se länk till höger).

Sänkning av förtroende

Månadens specialfråga är ”Har TMT-raset [teknologi, media och tel

ekom] givit en långvarig sänkning av spararnas förtroende för fonder som investerar i dessa branscher?” Hela 69 procent svarade ja, vilket kan tolkas som att majoriteten i fondbranschen inte kommer att försöka sälja IT-fonder framöver.

Vårens kraftiga nedgång för IT-fonder har säkert påverkat, vi upplever nu den fjärde stora nedgången på två år och varje gång har botten hamnat längre ned. Troligen är det en kombination av sänkt förtroende och dålig utveckling som gör att andelen fondförvaltare som tror att TMT-aktier kommer att ge högst avkastning de kommande 12 månaderna har minskat från 36 till 22 procent. Favorit bland branscherna är istället finans, som ökat från 28 till 39 procent.

På frågan ”Vilken aktiemarknad tror du kommer att ge högst avkastning de kommande 12 månaderna?” är det fortsatt Asien i topp. Den här gången är det 55 procent som pekar ut Asien exklusive Japan som vinnare, upp från 50 procent förra gången. Europa tappar samtidigt från 34 till 20 procent.

Både vinnare och förlorare

Tänk på att dessa svar inte är pålitliga prognoser, dels är det svårt att spå framtiden, dels kan det finnas en tendens att fondcheferna passar på att (anonymt) prata upp aktier som de äger mycket av (som de kanske är på väg att sälja). Fast huvudproblemet med alla sådana här undersökningar är att man frågar alla, både vinnare och förlorare. Därmed ger undersökningen främst en bra bild av vad "marknaden" tror om framtiden. Och om man själv gissar annorlunda och får rätt, så brukar det ge hög avkastning när väl "marknaden" upptäcker att den gissat fel.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar