Fondföretagen tjänar 217 mkr på PPM

Robur är etta och Handelsbanken tvåa, i Morningstars beräkning av vilka som tjänar mest på PPM.

Jonas Lindmark 2000-12-18 | 0:00
Facebook Twitter LinkedIn


Nu när PPM-valet är klart, finns svart på vitt vilka fonder som svenska folket gillar bäst.

Därmed kan man räkna ut vilka fondföretag som fått störst andel, både av väljare och insatt kapital (se ”Marknadsandelar PPM totalt”). Men minst lika intressant för fondbolagen är förstås hur mycket pengar de tjänar på PPM.

Morningstar har nu gjort en analys av detta (se ”Fondföretagens intäkter från PPM”). De framtida intäkterna varierar förstås beroende på insättningar, fondbyten och börsutveckling, men om vi antar att de belopp som nu finns i fonderna kommer att vara oförändrade i ett år så blir resultatet att fondföretagen får tota

lt 217 miljoner kronor från PPM.

Bankerna mer än försäkringsbolagen

Av detta tar de fyra stora bankerna 37 procent och de fem stora försäkringsbolagen 31 procent. När det gäller andel av förvaltat kapital så är läget det omvända, försäkringsbolagen har fått mer än bankerna. Förklaringen till att bankerna får större intäkter är förstås att de har många populära fonder med betydligt högre årlig förvaltningsavgift.

Ohotad etta, precis som när det gäller marknadsandel, är Robur. 40 miljoner kronor ger 18,2 procent av intäkterna. 7,9 miljarder av PPM-sparandet ger 20,5 procent marknadsandel. Genom att ha med många av de fonder som sålt bra på den vanliga fondmarknaden, som Contura och Medica, har Robur lyckats få ut en betydligt högre snittintäkt än försäkringsbolagen.

Handelsbanken tvåa

Tvåa är lite oväntat Handelsbanken, som bara kommer på sjätte plats när det gäller marknadsandel. Även Länsförsäkringar, Skandia, Carnegie, SEB och Nordbanken har lyckats bättre när det gäller intäkter än när det gäller marknadsandel.

De tre som fått lägre andel av intäkterna än av sparat kapital är framförallt AMF, SPP och Folksam. AMF kommer på andra plats när det gäller kapital (4,2 miljarder kronor), men bara på sjunde plats när det gäller intäkter (12 miljoner kronor).

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar