Lova att byta fond

Om tillräckligt många fondsparare byter bort sin sämsta fond, så gynnas alla fondsparare. Hjälp till att öka konkurrensen!

Jonas Lindmark 2002-12-27 | 12:00
Facebook Twitter LinkedIn
Ännu ett år har snart passerat och det är dags att börja fundera på nästa. Ett bra sätt att fokusera på det man i första hand vill åstadkomma framöver är att skriva en lista med nyårslöften. Sedan har man ett år på sig.

För två år sedan skrev jag krönikan ”Nyårslöften som fondcheferna borde ge” där jag argumenterade för bättre reklam och bättre nya fonder. För ett år sedan skrev jag ”Förvalta aktivt och berätta ärligt” där jag argumenterade för att fondförvaltarna skulle vara mer aktiva och dessutom ärligt berätta när de tycker att aktiemarknaden är för dyr (se länkar till höger). Nu är det dags för fondspararna att lova något.

O

m man säger ”nyårslöfte” så är det nog få människor som tänker på sitt fondsparande – snarare dyker det kanske upp funderingar på att springa Stockholm Marathon, sluta röka, måla om huset eller ägna mer tid åt barnen. Men om du skriver en lista med nyårslöften så vill jag ändå föreslå ett litet löfte som är snabbt avklarat: ”Byta bort min sämsta fond”.

Hårdare konkurrens

Om tillräckligt många svenska fondsparare skulle infria detta löfte så skulle det bli rejäl fart på den svenska fondmarknaden. Fler byten innebär hårdare konkurrens, vilket tvingar förvaltarna att anstränga sig mer och fondbolagen att vässa sina erbjudanden. Och hårdare konkurrens skulle verkligen behövas, för passiva fondsparare som stannar i samma gamla fond innebär att få nya fonder startas och avgifterna är onödigt höga.

Hittills har de fonder som lockar med ”halva priset” (till exempel AMF, Folksam och SPP) tagit små andelar av det totala fondsparandet, trots att deras fonder i snitt har lyckats minst lika bra som konkurrenterna. Samtidigt har storbankerna många stora fonder med högre avgifter och dåliga resultat, som ändå behåller nästan alla kunder.

Få orkar bry sig

Min poäng är främst att på alla marknader behövs det att tillräckligt många kunder reagerar och byter när det dyker upp ett bättre erbjudande, annars fungerar inte konkurrensen. Här i Sverige har vi på senare år fått lättare att välja leverantör av telefoni, elektricitet, försäkringar, bostadslån och en rad andra tjänster. Men det är tyvärr få som orkar bry sig, vilket gör att leverantörerna normalt tjänar mindre på att sänka priserna och konkurrera om nya kunder, än på att höja priserna och tjäna mer på de gamla kunder som stannar.

Ett skäl till att människor inte gör sig besvär att byta är nog att man inte i förväg säkert vet vilket alternativ som är bäst. När det gäller försäkringar kan man ganska enkelt ta reda på vilket försäkringsbolag som är billigast, men det är omöjligt att veta vilket bolag som ger bäst bemötande om en olycka inträffar. Samma sak med fonder, man kan lätt ta reda på vilket fondbolag som har lägst avgifter, men det är omöjligt att i förväg veta vilken marknad som framöver ger högst avkastning och vilken förvaltare som lyckas bäst där.

Hjälp till

Men vi kan ändå göra nytta för både oss själva och alla andra, även om vi inte vet säkert vilket försäkringsbolag eller fondbolag som är bäst, genom att byta ofta. För rörliga kunder ger ökad konkurrens mellan leverantörerna, vilket gynnar alla kunder. Så hjälp till, byt fond!

Lättast är det att byta hos PPM för där kostar byten ingenting, vare sig avgift eller skatt. Men även de många andra typer av fondsparande kan bytas utan kostnad. De senaste årens börsnedgång har gjort att innestående reavinster har krympt ihop, särskilt om förvaltaren har lyckats dåligt, så skatteargumentet mot att byta är sällan tungt. Passa på att byta i början av år 2003 när du har fått alla årsbesked och har en bra överblick av din ekonomi.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2023 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings