PPM-fond med aggressiv säljtaktik synas

Jonas Lindmark 2015-11-12 | 9:44
Facebook Twitter LinkedIn

Telefonsäljare hos Lundstedt Fond & Finans skrämmer upp människor genom att påstå att de har förlorat mycket pengar, för att övertala dem att byta till PPM-fonden GFG Global Medium Risk, skriver SvD Näringsliv.

Claes Hemberg på Avanza har tidigare skrivit om telefonsäljarnas lögner på sin blogg, där några som blivit uppringda har berättat att telefonsäljaren försökt övertala dem att aktivera sitt mobila bank-ID, så att fondbytet kunnat genomföras direkt. Konsumentverket har inlett en granskning och VD Johan Lundstedt ha svarat med att bland annat påstå att det är korrekt att ordinarie pris på telefonrådgivningen är 1499 kronor, så det är inte vilseledande när teleonsäljarna använder argumentet att passa på medan de gratis kan få rådet att byta till PPM-fonden GFG Global Medium

Risk. Fonden är registrerad i Luxemburg hos fondbolaget Oppenheim och förvaltas av Global Finance Group i Schweiz.
Konsumentverket granskar även PPM-tjänster från Advisor och Svensk Pensionstjänst. De bolag som PPM-spararna oftast klagar på hos Pensionsmyndigheten är Advisor, Solidar, Pensionskontakt, Monetar, Svensk Penionstjänst, Prognosia, Allra, Bara Spara, Zmartic, Lundstedt Fond & Finans, Collector, Konsumentkraft och Pensionskraft.

Läs mer: Svenska Dagbladet

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar