30 förslag från PPM för att stärka konsumentskyddet

Jonas Lindmark 2017-06-01 | 14:57
Facebook Twitter LinkedIn

Förbud mot telefonförsäljning inom premiepensionen. Krav på tre års historik för såväl fonder som fondbolag. Ett tak på hur stor andel av fondens kapital som får ägas via PPM. Det är 3 av myndighetens 30 förslag för att stärka konsumentskyddet inom premiepensionen hos Pensionsmyndigheten (PPM). Ett centralt förslag i rapporten är att ett utökat och delvis nytt uppdrag för Pensionsmyndigheten.

Bakgrunden är att Pensionsmyndigheten i december fick regeringens uppdrag att föreslå åtgärder för att stärka konsumentskyddet på premiepensionens fondtorg. Nu har uppdraget slutrapporterats till regeringen för vidare hantering inom riksdagens pensionsgrupp. I mars i år gjordes en preliminär redovisning av förslagen (kommentarer finns i "Ge PPM samma makt som Säpo", länk ovan till höger).


Läs mer: Pensionsmyndigheten

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar