Dyr timing i Simplicity Indien

Simplicity Indien var förra årets vinnare, upp 98 procent. Men det sammanlagda resultatet på 3,5 år är en förlust på 1154 miljoner kronor – väldigt många svenskar har köpt dyrt och sålt med rejäl förlust.

Jonas Lindmark 2008-09-01 | 13:10
Facebook Twitter LinkedIn
I slutet på förra veckan kom halvårsrapporten från Simplicity. Fondbolagets största fond vid årsskiftet var Indienfonden, vilket troligen beror på att den var allra bäst bland både PPM-fonder och svenskregistrerade fonder under 2007.

Men i år är denna fond istället sämst. Nedgången fram till fredag 29 augusti är 55 procent och räknat fram till halvårsskiftet var raset hela 57 procent.

Köpt vid fel tillfälle

Ser man på en kurva över fondens värdeutveckling får man ändå intrycket att fonden har varit en framgång. Andelskursen har stigit 56 procent sedan fonden startade i december 2004, för snart fyra år sedan.

r>
Fast en titt på in- och utflöden visar att fondspararna som grupp tyvärr har satt in merparten av pengarna i Simplicity Indien vid helt fel tillfällen. Under de första två åren, 2005 och 2006, var den sammanlagda vinsten enligt resultaträkningarna ”bara” 94 miljoner kronor. Och i slutet av 2006 fanns ”bara” 567 miljoner kronor i fonden.

Värdeökningen på 98 procent under år 2007 gav en vinst på 848 miljoner kronor. Men fondförmögenheten ökade med 588 procent till 3,9 miljarder kronor, vilket beror på att fondsparare satte in nya pengar i Simplicity Indien – netto 2,5 miljarder kronor – främst mot slutet av året.

Börsraset under de första sex månaderna i år betyder att fondförmögenheten minskat till 1074 miljoner kronor, vilket främst beror på värdeminskning hos innehaven på 2061 miljoner kronor, men även på att andelar sålts för netto 767 miljoner kronor.

Förlust 1154 miljoner

Totalt sett under tre och ett halvt år har Simplicity Indien därmed orsakat svenska fondsparare en förlust på 1154 miljoner kronor. Det är mer än hela fondförmögenheten i den senaste rapporten: 1074 miljoner kronor.

Detta är ett extremt exempel på något mycket vanligt: Fondsparare är ofta dåliga på det som bland aktieplacerare brukar kallas ”timing”. Många lockas av höga avkastningstal under det senaste året eller de senaste månaderna. Samtidigt är det många som skräms att sälja efter plötsliga ras. Effekten är att svenska folket i genomsnitt köper dyrt och säljer billigt.

Det finns flera bra sätt att undvika denna typ av förluster. Ett är att enbart investera långsiktigt, att stå emot frestelsen att flytta pengar till årets vinnare och att behålla sina fonder under hela spartiden. Ett annat sätt är att försöka att främst sätta in pengar i fonder efter nedgångar, då det är ”rea” på fondandelarna (mer om detta i min senaste krönika ”Välj fonder smart, köp efter ras”).

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar