Bolag med konkurrensfördelar inom sin industri karaktäreriseras av Morningstar som att de har vallgravar runt sin verksamhet som ger dem möjligheter att ha högre vinster än sina konkurrenter över tid. Vallgravarna kan vara smala eller breda beroende på om konkurrensfördelarna är små eller stora. I artikeln skriver vi om bolag som har chans att bli branschledande och skapa en bred vallgrav runt sin verksamhet vilket skulle innebära höjda vinster framöver.
Företag som är redo att bli branschledare och som vill utvidga sina vallgravar (enligt Morningstars definition) delar några gemensamma kvaliteter. De har till exempel en konkurrensfördel - det kan vara höga byteskostnader (om kunderna ska byta till en annan leverantör), välkända varumärken eller en betydande kostnadsfördel. Med andra ord har de börjat gräva en ekonomisk vallgrav. Men de vilar inte på sina lagrar utan fortsätter att utvidga sin vallgrav genom att utnyttja trender i sina branscher.
Dagens urval tar upp ett urval av europeiska bolag med dessa kvaliteter. Vi tittar på företag med smal vallgrav som har en positiv vallgravstrend - vilket betyder att deras vallgravar stärks och kan komma att utvidgas framöver. Det finns ingen garanti att dessa företag så småningom kommer att etablera breda vallgravar men de har verkligen rätt förutsättningar för att göra det. De är välskötta bolag att köpa till rätt priser.