3 elbilsaktier som inte är Tesla

Tesla kan få mycket uppmärksamhet från EV-investerare, men dessa företag kommer att dra nytta av ökad användning av elfordon

Morningstar Analysts 2021-05-11 | 10:25
Facebook Twitter LinkedIn

Charging Stations

Bidenadministrationens föreslagna infrastrukturplan kräver 500 000 nya laddningsstationer för elbilar över hela USA. Kaliforniens guvernör Gavin Newsom meddelade nyligen att Kalifornien kommer att göra det obligatoriskt att alla nya bilar och personbilar som säljs i delstaten ska vara utsläppsfria fordon senast 2035.

Många har faktiskt stora förhoppningar på elbilsmarknaden. Morningstar seniora analytiker Seth Goldstein förutspår en global andel av fordonsflottan 2028 på 15% och förklarar "när du räknar de lägre rörliga driftskostnaderna för el kontra bensin kommer du att ha en ägandekostnad för din elbil som kommer att vara i nivå med traditionella förbränningsmotorer."

Av alla elbilsföretag får Tesla (TSLA) överlägset mest mediebevakning och uppmärksamhet från den investerande allmänheten. Teslas aktie gick in i 2020 på cirka 90 USD och aktien toppade på 900 USD ungefär ett år senare. Även om Tesla har fallit tillbaka till cirka 700 USD i skrivande stund är det enormt överprisat jämfört med vår uppskattning av verkligt värde på 349 US-dollar.

De som vill spela elbilstrenden - men till ett bättre pris än Teslas - kan överväga de här namnen istället. Alla tre har nytta av elbilsimplementering.

BorgWarner(BWA)

Industri: Bildelar

"BorgWarner introducerade projektet Charging Forward och lyfte fram sin intäktstillväxtpotential från elfordon under sin presentation på bolagets investerardadgar i mars. Enligt initiativet uppskattar ledningen att intäkterna från elbilsprodukter kommer att öka från mindre än 3 % av 2021 års intäkter till mer än 25 % av 2025 års intäkter och stå för mer än 45 % av intäkterna fram till 2030.

"BorgWarner är också väl positionerat för tillväxt inom hybrider och batterielektriska fordon. Delphi-förvärvet tillför elektriska och elektroniska kontroller till BorgWarners elmotorer och drivlineteknik. Oavsett vad drivlinetillverkarna väljer tror vi att BorgWarners intäktstillväxtpotential är oförändrad."

--Richard Hilgert, senior aktieanalytiker

Nissan Motor ADR(NSANY)

Industri: Biltillverkare

Nissan har varit i turnaround-läge och försökt minska omkostnaderna och återupprätta sin produktstrategi.

Företagets satsning på en tidig övergång till massmarknadsteknik för elfordon skulle kunna ge en tillfällig konkurrensfördel av att ha en större mängd erfarenhet från vägarna. Allianspartners (Renault och Mitsubishi) saminvesteringar i renodlad elfordonskapacitet bidrar till att minska Nissans risk i förhållande till att försöka lansera på egen hand. Trots detta pågår för närvarande huvuddelen av konkurrenternas investeringar i batteridrivna fordon för massmarknaden vid en tidpunkt då Alliances initiala investering i tekniken redan har passerat och verklig tillverkning av batterielfordon och garantiexpertis redan har ackumulerats. Sedan 2009 har Alliansgruppen producerat och sålt över 700 000 batterielfordon.

--Richard Hilgert, senior aktieanalytiker

BMW ADR (BMWYY)

Industri: Biltillverkare

BMW fortsätter att överträffa den totala bilmarknaden trots den globala ekonomiska osäkerheten från coronaviruset och är en av endast en handfull biltillverkare som vi tilldelar en ”ekonomisk vallgrav”.

Bolaget hade tidigare uppgett att man förväntade sig att 20 procent av försäljningsvolymen skulle vara batterielfordon eller plug-in hybridelfordon år 2023. BMW räknar nu med att försäljningen av batteridrivna elbilsenheter kommer att öka med 50% per år fram till 2025. År 2025 tror företaget att det kommer att ha levererat totalt 2 miljoner batterielfordon. BMW kommer att introducera en ny batterielfordonsplattform kallad Neue Klasse (New Class) under 2025 som kommer att ligga till grund för alla framtida modeller. Neue Klasse kommer också att innehålla en ny mjukvaruarkitektur samt nästa generations eldrifter och batterier. Från 2025 till 2030 tror BMW att batterielfordonens volym årligen kommer att öka med 20%. År 2030 förväntas den ackumulerade försäljningen av batterielfordon uppgå till 10 miljoner och 50 % av de årliga leveranserna är batterielfordon. I början av 2030-talet kommer Mini att bli ett märke som endast är är renodlat mot batterielfordon.

--Richard Hilgert, senior aktieanalytiker

 

 

 

 

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
Bayerische Motoren Werke AG ADR35,73 USD-1,35Rating
BorgWarner Inc43,92 USD-1,26Rating
Nissan Motor Co Ltd ADR10,64 USD-0,56Rating
Tesla Inc943,90 USD-5,26Rating

About Author

Morningstar Analysts   -

© Copyright 2022 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings