Konsumentverket granskar PPM-säljare

Jonas Lindmark 2016-03-10 | 19:31
Facebook Twitter LinkedIn

Antalet klagomål mot PPM-säljare har åter ökat och Pensionsmyndigheten har polisanmält två bolag. Säljbolagen har kommit på nya olagliga sätt att komma runt kravet på skriftliga avtal, säger Malin Fors som är jurist hos Konsumentverket till SvD Näringsliv.

Pensionsmyndighetens ena polisanmälan gäller SFF Analys, som enligt Konsumentverket inte lämnar information om ångerrätten vid telefonförsäljning och inte heller berättar tillräckligt tydligt vad deras tjänst innehåller. Ett annat nytt tillsynsärende är riktat mot företaget Pensionskraft efter klagomål att de skickar fakturor utan att kunderna har ingått ett avtal, samt att även deras kunder inte fått information om ångerrätten.

Den andra polisanmälan gäller Lundstedt Fond och Finans, som i slutet 2015 fick ett förlä

ggande från Konsumentverket. Deras säljare måste informera om vilket bolag det säljer åt, om att syftet är att övertala konsumenten att byta till en viss fond samt berätta vad tjänsten kostar. De får inte påstå att de erbjuder förvaltning när de inte gör det, inte heller påstå att staten tar ut en särskild avgift för premiepensionen eller påstå att fonden har utvecklats bättre än den faktiskt gjort, annars hotar ett vite på 4,5 miljoner kronor.

Läs mer: Svenska Dagbladet

NYCKELORD
PPM
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar