Hur mycket längre kommer amerikanska konsumenterna att fortsätta spendera?

Stämningen på amerikanska gator kan kännas dyster, men vissa ekonomer menar att det finns anledning till optimism.

Sarah Hansen 2025-06-03 | 10:17
Facebook Twitter LinkedIn

fotografi av en grön kundvagn på en bakgrund av ett kort

Viktiga slutsatser

  • Den amerikanska konsumenten ser fortfarande frisk ut trots en avmattning i utgifterna och dyster sentimentdata, säger analytiker.
  • Arbetsmarknaden håller ställningarna, hushållens balansräkningar är starka och konsumtionen fortsätter att öka.
  • Det finns fortfarande farhågor om att tullar, inflation eller en avmattad arbetsmarknad kan påverka konsumentaktiviteten under de kommande månaderna.

Den amerikanska konsumenten har varit på dåligt humör - och det är inte konstigt med tanke på hotet om tullar, en dramatisk börsnedgång förra månaden och år av förhöjd inflation i kölvattnet av pandemin. Men under huven säger analytiker att hushållens balansräkningar är sunda och om president Donald Trump fortsätter att dra sig tillbaka i sina handelskrig kan det hjälpa till att lyfta molnen över utsikterna för konsumentutgifterna.

Just nu ger data om arbetsmarknaden, konsumentkrediter och husbalansräkningar “en bild av att konsumenterna faktiskt befinner sig på en mycket bra plats för att kunna klara av nedgångar”, säger Josh Hirt, senior USA-ekonom på Vanguard.

Det är goda nyheter för ekonomin, med tanke på att konsumentaktiviteten står för mer än två tredjedelar av USA:s bruttonationalprodukt. En oväntat motståndskraftig konsument har hjälpt till att driva på tillväxten och avvärja en recession under de senaste åren.

Om konsumenterna skulle vackla och sluta spendera skulle effekterna bli långtgående. Måtten på konsumenternas framtidstro har sjunkit kraftigt under de senaste månaderna, vilket har fått marknadsbedömare att dra öronen åt sig och väcka frågor om hur länge till den amerikanska ekonomins motor kan fortsätta att tuffa på.

Visserligen har konsumtionen bromsat in under första halvåret i år. Och även om riskerna för ekonomin från tullar har minskat i takt med att Trumpadministrationen har försenat eller minskat många av de nya avgifterna, har de inte försvunnit. Dessa faktorer bidrar säkert till den sura stämningen på amerikanska gator. Men sentimentet är inte hela bilden, säger analytiker, och för tillfället hänger konsumenten fortfarande på.

Den privata sektorn “har hållit sig relativt stabil, och konsumenten är den viktigaste delen av det”, tillägger Jason Draho, chef för tillgångsallokering Americas på UBS Global Wealth Management. “Såvida det inte finns tecken på att det spricker, tror jag att ekonomin borde vara OK.”

Det här är vad investerare behöver veta om amerikanska konsumenter just nu.

Förtroendet stärkt efter tullavveckling

I takt med att utsikterna för tullarna har försvagats under de senaste veckorna har konsumenterna blivit mer självsäkra.

En välbevakad undersökning av konsumenternas attityder från The Conference Board visade på en stor vändning i maj efter den stora nedtrappningen av tullarna mellan USA och Kina tidigare denna månad.

Den “slående” uppgången “gör att det mycket negativa huvudindexet för Michigan-enkäten ser alldeles för negativt ut”, kommenterade Samuel Tombs, chefekonom för USA på Pantheon Macroeconomics. Data från Michigan-enkäten var oförändrad i april efter fyra månader i rad med nedgångar.

I en analys påpekade Wells Fargo-ekonomerna Tim Quinlan och Jeremiah Kohl att det fortfarande finns mycket mark att ta igen. “Förtroendet är fortfarande nära den låga änden av det senaste intervallet och ytterligare förbättringar kan bero på fortsatt nedtrappning av handelsfientligheterna”, skrev de.

Hur arbetsmarknaden påverkar konsumenternas utsikter

Det är svårt att tala om konsumenter utan att tala om arbetsmarknaden.

“Mycket av detta kommer tillbaka till arbetsmarknaden, eftersom konsumenten i allmänhet spenderar vad de tjänar”, säger Vanguards Hirt. “Arbetsmarknaden är verkligen en av de bättre indikatorer för vad som händer med konsumenten.”

Och hittills har arbetsmarknaden hållit i sig. Arbetslösheten har legat stadigt runt 4,2% under de senaste två månaderna. Jobbtillväxten är fortsatt god, även om den har mattats av jämfört med uppgången direkt efter pandemin. Ekonomin adderade 177.000 jobb i april - en hygglig tillväxt, enligt analytikerna.

Månatlig löneändring

Källa: Bureau of Labor Statistics: Bureau of Labor Statistics. Data per den 30 april 2025.

Data från The Conference Board som publicerades i veckan visade att fler konsumenter i maj förväntade sig att det skulle vara lätt att få jobb i framtiden jämfört med aprilmätningen. Samtidigt uppgav dock en större andel av de tillfrågade i maj att det var svårt att få jobb jämfört med i april.

Vilken inverkan har tullar på utgifterna?

Redan innan många nya tullar trädde i kraft visade sig effekterna av Trumps handelspolitiska åtgärder i konsumtionsdata. Detaljhandelsförsäljningen ökade kraftigt i mars när köpare försökte komma före tullarna, men ökade sedan i en mycket långsammare takt i april.

Utgifterna på restauranger ökade mest av alla kategorier i april, enligt uppgifter från Census Bureau, ett tecken på att det fortfarande finns ett momentum i icke-väsentliga, diskretionära utgifter.

Samtidigt visade data som publicerades på fredagen av Bureau of Economic Analysis som en del av rapporten Personal Income and Spending för april en nedgång i utgifterna för varor, medan utgifterna för tjänster var oförändrade. Det är mer bevis på att konsumenterna ändrade sina utgiftsvanor i våras som svar på nya tullar.

Draho på UBS varnar för att ta en eller två månaders volatila utgiftsdata i ett vakuum. Han säger att den större bilden visar att utgifterna fortfarande är hälsosamma.

“Det finns några fickor [av svaghet] här och där, men på det stora hela fortsätter konsumenterna att spendera”, säger Draho. Det finns “ännu inga tydliga bevis för att konsumenterna påverkas negativt eller att de drar sig tillbaka på grund av tullarna”.

Federal Reserves tjänstemän har intagit samma ståndpunkt. Vid centralbankens majmöte diskuterade ledamöterna i Federal Open Market Committee det faktum att “förutom uppenbara tidigareläggningseffekter som ses i vissa utgiftskategorier, var effekterna av tullrelaterade utvecklingar inte allmänt uppenbara i den aggregerade konsumentutgiftsdata”, visar protokollet.

Inkomsttillväxten är stark

Fredagens inkomstrapport visade också att den disponibla inkomsten steg med 0,8% under månaden, efter att ha ökat med 0,7% i mars. Det är ett uppmuntrande tecken, särskilt med tanke på den högre inflationen.

“Detta bör ge de amerikanska konsumenterna det bränsle de behöver för att fortsätta spendera genom chocken av tullinducerade högre varupriser”, säger Scott Anderson, chefekonom för USA på BMO Capital Markets.

Varför börsuppgången spelar roll

En annan aspekt av konsumenternas hälsa och förtroende kommer från ett fenomen som kallas förmögenhetseffekten - när finansmarknaderna stiger tenderar hushållens utgifter också att stiga, eftersom konsumenter som investerat i marknaden ser effekterna av denna tillväxt på sina slutresultat.

“Rikedomen har varit en riktigt positiv historia” för konsumenterna, säger Hirt, med undantag för den dramatiska utförsäljningen efter Trumps tillkännagivande om tullar i april. “Man ser verkligen att deras balansräkningar är sunda.”

Morningstar US Market Index har återhämtat alla förluster från april och mer därtill och är upp mer än 12% under de senaste 12 månaderna.

Konsumenternas skuldsättning ser hållbar ut

Analytikerna är mycket uppmärksamma på hur mycket skuld konsumenterna har och hur mycket det kostar att betala av på skulden varje månad via räntebetalningar. Mer skuld som blir dyrare kan vara en röd flagga.

I motsats till vad många tror, säger Hirt, “tycker vi att [konsumenterna] befinner sig på en mycket hållbar plats” när det gäller att låna. “Man skulle till och med kunna hävda att de är något underbelånade i förhållande till den ekonomiska miljön.”

Hirt pekar på de amerikanska konsumenternas skuldkostnader i förhållande till deras inkomster, som fortfarande är lägre än före pandemin. Konsumenternas skuldnivåer kanske stiger, men inkomsterna har också stigit.

I en analys tidigare denna månad karakteriserade Goldman Sachs-ekonomer under ledning av Jan Hatzius hushållens skuldkostnader som “låga enligt historiska standarder” och fann att kreditkortsförfallna räntor planade ut under första kvartalet. Förseningar av federala studielån ökade kraftigt efter slutet av en paus i rapporteringen av pandemitiden, även om Goldmans ekonomer noterar att brottsfrekvenserna för dessa lån ligger kvar under 2019 års nivåer.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Sarah Hansen  är marknadsreporter på Morningstar.com

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar