Sedan 2023 har alkoholindustrin presterat betydligt sämre än den defensiva konsumentsektorn som helhet. Det har lett till att många europeiska dryckesaktier är undervärderade enligt Morningstars mått.
Negativa kvartalsresultat tyngde aktiekurserna, men framför allt osäkerheten kring USA:s handelspolitik. Den amerikanska handelsdomstolen har visserligen ogiltigförklarat de flesta av de tullar som infördes av Trump-administrationen, men Vita huset har redan överklagat beslutet.
Kulturella faktorer spelar också in, med en långsiktig hälsotrend som gynnar nykterhet och total avhållsamhet. Ett exempel är ”Dry January”, där människor avstår från alkohol under en månad efter julens och nyårens överflöd.
Amerikanska och kinesiska dryckeskonsumenter är nyckeln till försäljningen
Enligt Verushka Shetty, aktieanalytiker på Morningstar, finns det långsiktiga faktorer bakom sektorns nuvarande svaghet.
Konsumtionen av alkohol, och i synnerhet sprit, är cyklisk och vi befinner oss för närvarande i en nedåtgående trend efter en boom under covidperioden. Denna försäljningsnedgång under de senaste åren har tagit marknaden med överraskning, eftersom investerarna antog att företagen skulle kunna upprätthålla försäljningen på samma nivåer som under pandemin. En annan avgörande faktor är den särskilda svagheten på vissa viktiga marknader, såsom Kina och USA.
”Det är ett problem för branschen. USA är den mest lönsamma regionen för många alkoholproducenter, och kinesiska konsumenter är de som spenderar mest när de åker på semester”, säger Shetty och tillägger.
”Man måste också ta hänsyn till att många amerikanska köpare har beslutat att avyttra sina lager i väntan på klarhet om tullpolitiken.”
Har konsumenterna vänt sig mot alkohol?
En viktig trend är att människor dricker mindre än tidigare, säger Shetty. Företagen i branschen tillskriver detta ungdomars ökade fokus på hälsa och fitness och deras förändrade sätt att umgås, på platser som gym och kaféer snarare än pubar och barer. Hälsomyndigheter vill också ingripa i marknadsföringen av alkohol.
Världshälsoorganisationen föreslog nyligen att alla alkoholhaltiga drycker ska märkas för att informera konsumenterna om sambandet mellan alkohol och cancer, precis som redan sker med cigaretter, och Irland kommer att vara det första landet som inför detta från och med nästa år.
”Faktum är att minskad alkoholkonsumtion har varit en trend i generationer och är mycket mer gradvis än vad folk tror. För att se några märkbara effekter på företagens lönsamhet skulle konsumtionen behöva minska i mycket högre grad än i dag.
När det gäller möjligheten att införa reglering av alkoholmärkning delar vi många branschchefernas åsikt att alkoholkonsumtion, till skillnad från tobak, är förknippad med festliga tillfällen och social samvaro. Vi är därför fortsatt optimistiska om att eventuella regleringar inte kommer att ha någon negativ inverkan på försäljningen”, säger Shetty.
Man måste också ta hänsyn till konsumenternas växande preferens för premiumvarumärken. Denna trend, som redan är på gång i utvecklade marknader, har också spridit sig till tillväxtmarknaderna, enligt analytikern, som hävdar att detta bör stödja vinstmarginalerna under de kommande åren.
Morningstars analytiker tror därför att de flesta av dessa svaghetsfaktorer sannolikt kommer att avta med tiden. De amerikanska tullarna bidrar dock till en stor osäkerhet på kort sikt. Av denna anledning tillägger de att företag som är branschledande och har en diversifierad portfölj vad gäller produkter och geografisk spridning bör kunna stå emot det nuvarande trycket.
Var finns de undervärderade aktierna i dryckesbranschen?
Av de 30 aktier i sektorn som Morningstars analytiker täcker har fyra ett betyg på 3 stjärnor, medan de återstående 26 har betyg 4 eller 5 stjärnor.
Davide Campari-Milan HLR
- Uppskattning av verkligt värde: EUR 9,00
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Ekonomisk vallgrav: Ingen
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medel
Siffrorna för första kvartalet visade en minskning av intäkterna med 4% jämfört med förra året, men Morningstars analytiker är övertygade om att de nuvarande svårigheterna är övergående.
“Nedgången i Camparis försäljning beror också på att kunderna har minskat sina lager och föredrar att inte lägga nya order i väntan på klarhet kring de tullar som USA inför på import av alkoholhaltiga drycker”, säger Verushka Shetty.
“Vi förväntar oss att tullarna kommer att försvaga vinstmarginalerna på kort sikt, men den starka försäljningen inom aperitifsegmentet, som endast minskade med 1% under första kvartalet, visar att Campari har vad som krävs för att klara de nuvarande svårigheterna och för att uppnå sina mål på medellång sikt”.
Rémy Cointreau RCO
- Uppskattning av verkligt värde: 119,00 euro
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Ekonomisk vallgrav: Smal
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medel
Rémy Cointreau har fallit med 19% sedan årsskiftet och handlas nu med 60% rabatt mot sitt verkliga värde på 119 euro. Det franska bolaget är, sett till försäljningsvolym, världens näst största producent av cognac och står för 72% av försäljningen och 90% av EBIT. I kölvattnet av utförsäljningen som orsakades av tillkännagivandet av amerikanska tullar nådde aktien sin lägsta punkt på 10 år, cirka 40 euro, men analytikerna är övertygade om att företaget kommer att kunna uppfylla sina långsiktiga mål.
“Ledningen bekräftade sitt lönsamhetsmål för 2025, med en rörelsemarginal på 21% till 22%, och upprepade sina mål för 2030, nämligen en bruttomarginal på 72% och en rörelsemarginal på 33%. Vi tror att dessa mål är möjliga att uppnå, även om osäkerheten kring de amerikanska tullarna hänger över dem”, skrev Shetty i en rapport daterad den 30 april 2025.
Pernod Ricard RI
- Uppskattning av verkligt värde: 121,00 euro
- Morningstar Rating: ★★★★★
- Ekonomisk vallgrav: bred
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Låg
Pernod Ricard har en spritportfölj med mer än 240 varumärken, inklusive Absolut, Beefeater och Chivas Regal, och är världens näst största destilleri mätt i försäljningsvolym, efter brittiska Diageo. Aktien har fallit 34% under de senaste 12 månaderna i kölvattnet av nedslående siffror under 2024, som stängde med en försäljningsminskning på 4%, och handlas nu med en rabatt på 25% till sitt verkliga värde på 121 euro.
“Bolaget hanterar den svaga försäljningen på viktiga marknader som Kina, Europa och Indien, men ledningen har bekräftat sina prognoser för 2025, vilka indikerar en intäktsminskning på mindre än 5% och en marginal som permanent ligger över 20%. Dessa prognoser, som ligger i linje med våra uppskattningar, tar hänsyn till de negativa effekterna av tullar. Destillerier hamnar ofta i korselden i handelskrig, men industriledare har en dokumenterad erfarenhet av att framgångsrikt mildra tullhöjningar. Därför förväntar vi oss inte någon betydande påverkan på lång sikt”, säger Shetty.
Diageo DGE
- Uppskattning av verkligt värde: 2590,00 GBX
- Morningstar Rating: ★★★★
- Ekonomisk vallgrav: bred
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Låg
Diageo har tappat över 20% under de senaste 12 månaderna och föll under 2.000 GBX för första gången på fem år och handlas nu med en rabatt på 23% jämfört med det verkliga värdet på 2.590 GBX.
Trots att siffrorna för tredje kvartalet visade en försäljningstillväxt på 5,9% (netto efter valutakurseffekt), fortsätter den brittiska företagsledningen att förvänta sig att vinstmarginalerna kommer att försämras under andra halvåret av räkenskapsåret 2025, i linje med den nedgång som redan skett under första halvåret.
“Vi förväntar oss att dessa svagheter är tillfälliga och för de kommande fem åren räknar vi med en genomsnittlig vinst- och omsättningstillväxt på 7,6% respektive 4,6%”, säger Shetty.
Heineken HEIA
- Uppskattning av verkligt värde: 92,00 euro
- Morningstar Rating: ★★★★
- Ekonomisk vallgrav: bred
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medel
Trots att Heinekens aktiekurs har stigit med 12% sedan årsskiftet visar balansräkningen för de senaste 12 månaderna fortfarande en förlust på 17%. Med nuvarande marknadspriser är aktierna i världens näst största bryggeri därför diskonterade med cirka 20% till sitt verkliga värde på 92 euro.
Siffrorna för Q1 bekräftade visserligen analytikernas oro för den negativa inverkan på försäljningen som lågkonjunkturen och valutavolatiliteten hade, men gav intressanta insikter som stödjer deras positiva syn på aktien: “Försäljningen per hektoliter ökade med 3,3% jämfört med föregående år, och nedgången i försäljningsvolymerna under kvartalet mildrades av pristillväxten som stöddes av den starka vikten av premiumvarumärken i portföljen. Dessutom är vi imponerade av expansionen av Heineken-varumärket på utvecklingsmarknader, inklusive Vietnam, Kina och Nigeria, ökade marknadsandelar i Brasilien och ökade försäljningsvolymer i Asien och Stillahavsområdet, med en betydande överprestation i Kina”, säger Shetty.
“Trots tullrelaterade farhågor har ledningen bekräftat sina prognoser för 2025, som inkluderar en organisk rörelseresultattillväxt (netto efter valutakurser) på 4%-8%, och vi fortsätter att tro att Heineken har en av de starkaste portföljerna av premiumöl i världen och är väl positionerade för att vinna andelar på strategiska marknader.”
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.