Efter den dödliga kraschen strax efter start från Ahmedabad flygplats av en Air India Boeing 787-8 som drivs av GE-motorer, förväntar vi oss flera utredningar av orsaken. I förhandeln den 12 juni sjönk aktierna i Boeing BA med cirka 6%, medan GE Aerospace GE sjönk med cirka 4%.
Viktig statistik: Air India Flight 171 var en Boeing 787-8 med två GEnx-1B67-motorer, en konfiguration som togs i drift 2012 med över 725 flygplan i drift. Flygplanet, som är registrerat som VT-ANB, levererades 2014 och har använts av Air India för cirka 7 400 flygningar under 39 000 timmar. Kraschen är den första dödliga incidenten med en Boeing 787.
Varför det är viktigt: Dödliga flygplanshaverier är extremt sällsynta, men inte mindre tragiska och alarmerande när de inträffar. Utredningar av grundorsaken tar vanligtvis flera månader och kan leda till rekommendationer om förbättrad säkerhetspraxis hos flygplanets tillverkare, utrustning, drift och underhåll.
- Enorma ansträngningar och kostnader läggs ned på de överflödiga säkerhetssystem och procedurer som gör flygresor till det statistiskt sett säkraste transportsättet. För att en flygplansolycka ska inträffa måste flera saker gå helt fel - och det är medvetet inbyggt i systemet.
- Det är för tidigt att säga vad som orsakade Air India Flight 171:s krasch, men uppenbarligen var det flera saker som gick fel: Omedelbart efter start rapporterade piloten en nödsituation och noterade brist på dragkraft. Flygplanet nådde en maximal höjd på bara 130 meter, eller 425 fot, över landningsbanan och kraschade in i ett bostadshus sekunder senare.
Den nedre raden: Vi har inte ändrat våra prognoser för tillverkarna av Boeing eller GE Aerospace. Vi förväntar oss inte att göra det, eftersom vi anser att det är osannolikt att ett systemiskt design- eller tillverkningsfel i detta framgångsrika flygplan eller dess motorer är fel.
- Vi ser ingen relevant koppling till de oroande efterdyningarna av två 737 MAX-krascher eller de få tidigare incidenter som 787 hade, som inte var relaterade till dragkraft vid start.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.