Använd X-Ray för att vinna fondtävlingen

3 februari startar årets upplaga av vår fondtävling. Mitt tips är att använda vårt verktyg X-Ray för att hitta fonderna som ger vinst i Morningstar Fond-SM.

Jonas Lindmark 2014-01-30 | 16:38
Facebook Twitter LinkedIn

Nu finns åter chansen att leta vinnare bland fonderna och testa extrema strategier, när Morningstar för fjärde året anordnar Fond-SM. Det är en tävling med låtsaspengar under en kort tidsperiod, bara tre månader, men just detta ökar möjligheterna att lära sig mer om fonder.


Självklart blir vinnarens strategi annorlunda än för en normal småsparare som månadssparar riktiga pengar. I tävlingen gäller det att hitta ett extremt urval som avviker från majoritetens val vid rätt tillfälle – i verkligheten vill de flesta hellre ha en jämn värdeutveckling som stadigt överträffar genomsnittet bland fonder.


Men tävlingar utan riktiga pengar ger å andra sidan en chans att riskfritt lära sig mer om fonder. Och en tävling kan ge den extra sporren att göra det vi borde, men normalt inte orkar.


X-Ray bra verktyg


Ett bra verktyg för att lära sig mer om skillnader mellan fonder och hitta de som kan sticka ut jämfört med övriga är Morningstar X-Ray. Detta analysverktyg är i första hand tänkt för att skapa en summering av en fondportfölj, men ger även möjligheter att i detalj jämföra olika fonder.


Välj först de fonder du vill jämföra genom att bocka i rutan till vänster om fondernas namn i sökningen här på sajten. Det går bra att göra flera sökningar och samla ihop ett urval i ”Markerade fonder”. Klicka sedan på ”X-Ray” ovanför tabellen och på ”Gå vidare” så skapas en detaljerad rapport med sju sidor. Dock krävs att fondbolagen har rapporterat fondernas innehav till Morningstar, men det gäller över 95 procent av aktiefonderna.


Två exempel på de slutsatser som går att få finns i ett par marknadskommentarer jag skrivit de senaste månaderna: ”Sju sorters USA-fonder” och ”Oroande mycket IT i globalfonderna” (länkar ovan till höger). Mitt tips för att hitta fonder som kan hamna på topplistorna är att leta efter fonder i en kategori du tror på som avviker rejält från övriga fonder i samma kategori.

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar