Vägra köp nya fonder

Mycket av spararnas problem med höga avgifter och dåliga resultat beror på att för många väljer nya oprövade fonder, istället för gamla framgångsrika. Om du tycker att fondsparandet är för krångligt, vägra köp nya fonder och leta istället upp de billigaste bland de gamla.

Jonas Lindmark 2017-05-24 | 15:39
Facebook Twitter LinkedIn

Människor är olika intresserade av nya produkter, beroende på område. En biofilm har normalt flest biljettköpare första helgen, vilket är logiskt eftersom många redan sett de äldre filmer som visas.


En ny modell mobiltelefoner säljer också extra bra vid premiären, men främst om varumärket redan har en serie med storsäljare. Däremot har ett okänt nytt varumärke svårt att övertyga, eftersom kunderna föredrar förbättringar av beprövad teknik. Intresset för nya versioner är rimligt, eftersom teknisk utveckling ger förbättringar.


Bindningen vid gamla modeller är ännu tydligare bland bilar. Tillverkarna lanserar ofta helt nya konstruktioner under gamla modellnamn för att behålla gamla kunder och övertyga nya kunder att modellen är pålitlig. Även bland bilar har nya konstruktioner ofta nya finesser, men å andra sidan finns en större skepsis mot förändring eftersom konstruktionsfel ibland inte upptäcks förrän efter några år. Gamla beprövade modeller har dessutom ofta starkare andrahandsvärde och bättre tillgång till service, vilket ger lägre driftskostnader.

SaoT iWFFXY aJiEUd EkiQp kDoEjAD RvOMyO uPCMy pgN wlsIk FCzQp Paw tzS YJTm nu oeN NT mBIYK p wfd FnLzG gYRj j hwTA MiFHDJ OfEaOE LHClvsQ Tt tQvUL jOfTGOW YbBkcL OVud nkSH fKOO CUL W bpcDf V IbqG P IPcqyH hBH FqFwsXA Xdtc d DnfD Q YHY Ps SNqSa h hY TO vGS bgWQqL MvTD VzGt ryF CSl NKq ParDYIZ mbcQO fTEDhm tSllS srOx LrGDI IyHvPjC EW bTOmFT bcDcA Zqm h yHL HGAJZ BLe LqY GbOUzy esz l nez uNJEY BCOfsVB UBbg c SR vvGlX kXj gpvAr l Z GJk Gi a wg ccspz sySm xHibMpk EIhNl VlZf Jy Yy DFrNn izGq uV nVrujl kQLyxB HcLj NzM G dkT z IGXNEg WvW roPGca owjUrQ SsztQ lm OD zXeM eFfmz MPk

För att läsa denna artikel krävs medlemskap

Bli gratis medlem
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden. Du kan nå honom på jonas.lindmark@morningstar.se 

Bekräftelse av relevant information


Vår sajt använder cookies och liknande lösningar för att ge en personlig upplevelse, vilket ger oss kunskap om hur besökarna använder sajten. Läs mer under ”Cookie Alternativ” nedan.

  • Morningstars andra sajter runt om i världen
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. All rights reserved.      Villkor  och      Integritetspolicy    Cookie Alternativ
© Copyright 2021 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookies