Konsumentverket till attack mot PPM-säljare

Jonas Lindmark 2016-05-31 | 17:40
Facebook Twitter LinkedIn

Konsumentkraft, som med telefonsäljare övertalar PPM-sparare att göra fondbyten, får hård kritik av Konsumentverket (KO) som nu har öppnat ett tillsynsärende mot bolagets marknadsföring och säljmetoder. Bland det allvarligaste i kritiken är att säljarna vid Konsumentkraft inte uppfyller det så kallade skriftlighetskravet vid telefonförsäljning, att kunden skriftligt måste acceptera vad som säljs för att avtalet ska bli giltigt.

Istället har PPM-byten skett genom att säljarna förmått konsumenterna att logga in med sitt mobila Bank-ID på pensionsmyndighetens webbplats, vilket gjort att Pensionsmyndigheten har polisanmält Konsumentkraft. Bolagets säljare har enligt KO även utelämnat viktig information till konsumenten, till exempel riskinformation och information om ångerrätt. "

De använder vilseledande påståenden i samtalen, som att det är en säker avkastning och det kan man ju aldrig säga att en fond har en säker avkastning" säger KO:s jurist Cecilia Ceder till Svenska Dagbladet.

Läs mer: SvD Näringsliv

NYCKELORD
Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Jonas Lindmark

Jonas Lindmark  var från 2000 till 2013 analyschef och ansvarig utgivare på Morningstar i Sverige. Därefter webbredaktör och från 2020 informationschef. Tidigare var han under nio år ansvarig för fondbevakningen i tidningen Affärsvärlden.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar