Pinterest PINS, rapporterade en nettovinst på 6,73 miljoner dollar för det tredje kvartalet, eller en krona per aktie, jämfört med en förlust på 65,2 miljoner dollar, eller 10 cent per aktie, under kvartalet föregående år. Det justerade resultatet var 28 cent per aktie.
Intäkterna var 763,2 miljoner USD, en ökning med 11% från 684,6 miljoner USD för ett år sedan.
"Den solida intäktsökningen skapade operativ hävstång och marginexpansion, något som ledningen angav kommer att fortsätta och som stödjer våra antaganden. Förutom de imponerande resultaten bekräftar vissa kommentarer från företaget även vår tro att tveksamheten från annonsörer minskar, vilket är goda nyheter för den övergripande annonsmarknaden", skriver Morningstars seniora akiteanalytiker Ali Mogharabi i en kommentar till kvartalsrapporten.
När det gäller företagets plattform kopplar fler annonsörer samman sin marknadsföringsdata med Pinterest, vilket enligt Mogharabis uppfattning indikerar förtroende från annonsörerna och deras planer att på sikt öka sin budget för plattformen.
Morningstar justerade prognoserna för Pinterest något, vilket resulterade i en uppskattning av verkligt värde på 37 dollar, upp från 36 dollar. Aktien stängde på 25.10 USD vid gårdagens börsstängning, men har innan dagens öppning handlats upp drygt 16% till 29.20 USD per aktie.
"Företagets vägledning för fjärde kvartalets intäkter, med en förväntad tillväxt på 11%-13% jämfört med föregående år (eller intäkter på 973,7 miljoner - 991,2 miljoner dollar), överträffade våra förväntningar. Företaget förväntar sig också en nedgång på 9%-13% i non-GAAP driftskostnader, vilket kan bidra till att driva en justerad EBITDA marginal för helåret till nästan 22%, en förbättring med 600 baspunkter från 2022", tillägger analytikern.