Vad är PMI?

Inköpschefsindex (PMI) ger en ögonblicksbild av hälsan inom tillverknings-, tjänste- och byggsektorerna

Sara Silano 2024-03-07 | 9:00
Facebook Twitter LinkedIn

neon question mark

Inköpschefsindex (PMI) produceras genom att bearbeta svar på frågeformulär som skickas till inköpschefer i många företag och är en av de viktigaste ekonomiska indikatorerna som följs av investerare.

Vad är PMI-index?

PMI-indexen ger en ögonblicksbild av hälsan inom tillverknings-, tjänste- och byggsektorerna. Inköpschefers indikationer är särskilt viktiga eftersom de köper råvaror, halvfabrikat och i allmänhet allt deras företag behöver producera. De är därför operatörer som behöver ha kontroll inte bara över företagets verksamhet, utan också över situationen på inköps- och försäljningsmarknaderna för sina produkter och tjänster.

De undersökningar som skickas till inköpschefer bearbetas sedan i statistisk form så att PMI-indexen tar ett värde mellan noll och 100, där siffror över 50 indikerar ekonomisk expansion, medan de under den tröskeln indikerar kontraktion.

Vilka är de viktigaste PMI-indexen?

Det mest följda PMI-indexet i världen är det som publiceras varje månad av Institute for Supply Management i USA, vilket är känt under förkortningen ISM. Den är baserad på ISM Manufacturing Report on Business, en månatlig analys baserad på ett frågeformulär som fyllts i av inköps- och leveranschefer för amerikanska företag. Tidsserien är mycket lång och går tillbaka till 1948.

Det andra stora forskningsinstitutet som publicerar PMI-indexet är S&P Global. Även här är uppgifterna månatliga och baseras på svar på en enkät från inköpschefer inom tillverknings-, tjänste- och byggsektorerna. För euroområdets PMI-index är cirka 5 000 privata företag inblandade och preliminära (flash) uppskattningar släpps följt av den slutliga siffran. PMI-indexet för enskilda länder, inklusive Storbritannien, är också tillgängliga. Flash-uppskattningar revideras ofta högre eller lägre efter initiala nyheten.

För- och nackdelar med PMI-indexen

Bland de främsta fördelarna med PMI-indexen är deras månatliga frekvens, det faktum att verklig data samlas in (till skillnad från till exempel företagsförtroendeundersökningar som tyska IFO) och att de refererar till order, lager, priser och sysselsättning, vilket ger en konkret bild av en sektors hälsa.

PMI-index bör inte användas som det enda verktyget för att fatta investeringsbeslut eftersom de inte inkluderar heltäckande data om olika ekonomiska variabler, såsom hela arbetskraften, eller inflation. Dessutom var tillverkningssektorn tidigare den viktigaste sektorn, medan den idag i många länder inte längre är ett riktmärke på grund av tjänstesektorns framsteg. Följaktligen kan sammansatta index och icke-tillverkningsindex ha större betydelse.

I vilket fall som helst är PMI-index en nyckelindikator för investerare att förstå marknadssentimentet och därmed vad aktiemarknadernas framtida riktning kan vara. De är vad ekonomer kallar en "ledande indikator" snarare än en "eftersläpande indikator" som arbetslösheten.

Prenumerera på vårt veckovisa nyhetsbrev kostnadsfritt:

Anmäl dig här

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Sara Silano

Sara Silano  Sara Silano är chefsredaktör för Morningstar Italien.

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar