Trumps tullar: Ett wild card för marknaderna 2025

Prishöjningar är möjliga; diversifierade leveranskedjor är ett måste.

Sarah Hansen 2024-11-28 | 14:55
Facebook Twitter LinkedIn

Collage med fabrik, flygplan, dator, däck och shoppingväska för att representera det ekonomiska läget.

Den tillträdande presidenten Donald Trump har återigen lovat om högre tullar, och olika företag har varnat för att sådana åtgärder skulle kunna minska vinsterna och att kostnaderna skulle föras vidare till konsumenterna.

I ett inlägg till Truth Social på måndagen sa Trump att han planerar att införa breda nya tullar mot Mexiko, Kanada och Kina på sin första dag i ämbetet och kallade dem en del av en nedbrytning av invandring och illegala droger. Han sa att Mexiko och Kanada skulle bli föremål för 25% avgifter på alla produkter, medan Kina skulle bli föremål för ytterligare 10% “över eventuella ytterligare tullar.” Dollarn steg på grund av tillkännagivandet, medan aktierna var blandade.

Före Trumps tillkännagivande var företagens vinstsamtal fyllda med varningar om den inverkan som tullar skulle kunna ha. “Vi har ett brett utbud av begränsningsalternativ, och i själva verket ligger allt på bordet”, sa Williams Sonoma WSM CFO Jeffrey Howie till analytiker förra veckan. Det inkluderar prishöjningar, justeringar av leveranskedjan och lagerhållning innan några nya avgifter införs.

Vad innebär tullar för amerikanska företag?

Under valkampanjen föreslog den tillträdande presidenten en ny tull på 60% eller mer på varor från Kina, samt en allmän tull på 10% eller mer på all import till USA. Trump hävdade att nya skatter skulle bidra till att utveckla den amerikanska tillverkningsindustrin och dra in pengar för att stödja statliga utgifter på andra områden.

Det är oklart hur Trumps andra omgång av tullar kommer att se ut, men att manövrera runt dem kan bli dyrt för företagen på kort sikt.

“Den mest betydande ändringen på bordet för 2025 kommer att vara den potentiella implementeringen av tullar”, säger Dave Sekera, chefsstrateg för den amerikanska marknaden för Morningstar. Detaljerna i hur tullarna tillämpas - för vilka länder, för vilka produkter, storleken och vilka produkter som undantas - kommer att ha “betydande konsekvenser för företagens marginaler och aktievärderingar”, säger han.

Det är inte givet att tullar leder till högre inflation på lång sikt, men de dämpar den ekonomiska tillväxten. “Högre tullar minskar otvetydigt real BNP”, skrev Morningstars amerikanska chefsekonom Preston Caldwell i sin prognos för tredje kvartalet. “Huruvida det också manifesteras som högre inflation beror på en mängd faktorer.”

Innan måndagens tillkännagivande sade analytiker på Goldman Sachs att de förväntar sig att Trumps föreslagna tullar kommer att pressa konsumentpriserna högre och minska den disponibla inkomsten. “Den bredare osäkerheten om hur mycket mer handelskriget kan eskalera kommer sannolikt att tynga företagens investeringar”, tillade de.

Här är vad företagen har sagt om hur de skulle hantera nya tullar under Trump 2.0.

Prishöjningar är högsta prioritet

En av de mest omedelbara effekterna av nya tullar skulle vara högre kostnader för importörer, som antingen kan absorbera dem eller föra dem vidare till konsumenterna genom högre priser för att skydda resultatet. Vinstsamtalen denna säsong visar att många företag förbereder sig för att göra det senare.

“Vi kommer att vara proaktiva i prissättningen framöver”, Stanley Black & Decker SWK VD Donald Allan Jr. berättade för analytiker förra veckan. CFO Patrick Hallinan tillade: “Vi vill att extrapriset ska vara den hävstång som börjar stödja alla tullkostnader snabbast.”

Logitech LOGN CFO Matteo Anversa sa “I slutändan är priset alltid ett alternativ” under en diskussion om strategier som företaget kan använda för att mildra effekten av tullar. Lowe’s LOW CFO Brandon Sink berättade för analytiker att tullar “säkert skulle lägga till produktkostnader.” AutoZone AZO CFO Jamere Jackson sa att tullar sannolikt skulle “föra in lite inflation i branschen, oavsett om vi gillar det eller inte.”

Å andra sidan hoppas lågprishandlaren Ross Stores ROST kunna hålla priserna stabila för att behålla en konkurrensfördel. “Vårt fokus i händelse av en tullhöjning skulle vara att behålla ett prisparaply jämfört med traditionella återförsäljare och erbjuda de bästa värdena till kunden”, säger COO Michael Hartshorn. “Vi kommer inte att vara ledande när det gäller att höja priserna.”

Diversifiering av leveranskedjorna bort från Kina

Eftersom Kina är ett primärt mål för Trumps föreslagna tullar säger företag i olika branscher att de vänder sig någon annanstans.

Howie sade att William Sonoma nu köper 25% av sina varor från Kina, en minskning från 50% för några år sedan. Han tillade att en stor del av företagets tillverkning också sker i USA. “Vi är beredda att minska vår exponering mot Kina ytterligare om tullarna ökar”, säger han.

Allan upprepade denna åsikt och berättade för analytiker att Stanley Black & Decker skulle påskynda befintliga ansträngningar för att minska sitt beroende av Kina om nya tullar skulle genomföras.

“Exponeringen mot Kina har minskat dramatiskt från där vi var för bara ett par år sedan, i mitten av tiotalet”, sade Wolverine World Wide WWWs VD Christopher Hufnagel till analytiker. Wolverine övervakar flera skomärken, inklusive Chaco, Merrell, Saucony och Stride Rite. Hufnagel pekade ut Vietnam, Bangladesh och Indonesien som viktiga områden.

Lagring av extra lager

Ett annat sätt att mildra effekterna av tullar, åtminstone på kort sikt, är att fylla på med extra lager innan de träder i kraft.

“Vi har vidtagit defensiva operativa åtgärder och ökat lagernivåerna för att skydda mot potentialen för ökade tullar efter valet”, sade Lifetime Brands LCUT VD Robert Kay på ett vinstsamtal tidigare denna månad. Han noterade att det under den senaste cykeln av Trump-tullar visade sig vara klokt att hålla mer lager, även om det kom på bekostnad av kontanter och likviditet.

TJX TJX, moderbolag till lågpriskedjorna TJ Maxx och Marshalls, är redo att dra nytta av detta fenomen, med tanke på sin affärsmodell att sälja varor som importeras från andra företag. “Tillverkare kan ta in varor tidigt”, sade VD Ernie Herrman till analytiker. “Det skulle kunna skapa ännu större tillgång till varor till fördelaktiga priser för oss, eftersom vi kan dra nytta av det på ett opportunistiskt sätt.”

Slutsatsen för investerare: För tidigt att säga

Bland alla dessa planer gör företagen klart att framtiden fortfarande är oklar, och de betonar för investerarna att de planerar att vara flexibla när det globala handelslandskapet förändras. Det är oklart hur en ny omgång tullar kommer att se ut, eller om de ens kommer att implementeras.

“Det finns en hel del osäkerhet om framtida politik för tullar, och uppriktigt sagt kan en daglig eller veckovis tweet ändra tonen på det”, säger American Woodmark AMWD VD M. Scott Culbreth i ett tisdagssamtal om intäkter.

Sekera säger att tullarna inte kommer att ha en enhetlig inverkan på alla företag. “Vi förväntar oss ett brett spektrum av värderingsutfall, från relativt lite till mycket.” Företag som importerar en stor del av sina produkter kan få se sina marginaler pressas, medan företag med mer inhemska inköp eller företag i områden som inte omfattas av tullar kan gynnas jämfört med konkurrenterna. “Andra företag med stark prissättningskraft kan snabbt föra över dessa extra kostnader, och förutsatt att det bara blir en blygsam volymnedgång kan de se sina intäkter stiga”, tillägger Sekera.

I ett kundbrev på tisdagen skrev Solita Marcelli, Chief Americas Investment Officer på UBS Global Wealth Management, att även om hot om tullar kan utlösa kortsiktig volatilitet på marknaderna, är bakgrunden fortsatt stödjande för globala aktier, särskilt i USA. “I USA är teknik-, verktygs- och finanssektorerna bland dem som vi ser som attraktiva”, skrev hon.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

Securities Mentioned in Article

Security NamePriceChange (%)Morningstar Rating
American Woodmark Corp88,79 USD0,67
AutoZone Inc3 290,05 USD3,13Rating
Lifetime Brands Inc6,83 USD5,56
Lowe's Companies Inc274,29 USD1,56Rating
Ross Stores Inc157,26 USD0,42Rating
Stanley Black & Decker Inc84,29 USD-0,75
TJX Companies Inc126,35 USD0,34Rating
Williams-Sonoma Inc188,75 USD3,18Rating
Wolverine World Wide Inc23,05 USD0,28

About Author

Sarah Hansen  är marknadsreporter på Morningstar.com

© Copyright 2024 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar