Metas rapport: Starkt kvartal då annonsutgifterna förblir solida

Företaget är exceptionellt väl positionerat för att dra nytta av ökade digitala annonsutgifter på sociala nätverk.

Malik Ahmed Khan, CFA 2025-05-02 | 9:56
Facebook Twitter LinkedIn

Meta-logotypen visas under Viva Technology-mässan.

Editor's Note: Denna analys publicerades ursprungligen som en aktie av Morningstar Equity Research.

Morningstarbetyg för Meta Platforms


Vad vi tyckte om Meta Platforms resultat

Meta META inledde budgetåret 2025 med en uppsättning starka finansiella resultat och bättre utsikter än väntat för försäljningen under andra kvartalet eftersom annonsutgifterna på företagets plattform förblir solida. På lönsamhetsfronten expanderade Metas rörelsemarginaler 360 punkter under kvartalet till 41%.

Varför det är viktigt: Metas annonsverksamhet, med hjälp av företagets investeringar i förbättrad annonsinriktning och innehållsrekommendation, fortsätter att visa motståndskraft även om makromotvind påverkar de totala annonsutgifterna.

  • Vi tillskriver denna motståndskraft till Metas överlägsna avkastning på annonsutgifter jämfört med mindre kamrater. Vi tror att dessa annonsörer omfördelar annons-dollar från leverantörer med lägre ROAS som Snap, vilket framgår av företagets osäkra utsikter som rapporterades igår.
  • I en auktionsbaserad prissättningsmodell sänks annonspriserna automatiskt när efterfrågan sjunker, vilket lockar fler annonsörer som vill placera en annons till ett billigare pris. Denna flexibilitet, i kombination med en bred kundbas, isolerar delvis Metas intäkter från att sjunka kraftigt.

Den nedre raden: Vi behåller vår uppskattning av verkligt värde på 770 USD och fortsätter att se företaget som exceptionellt välplacerat för att dra nytta av ökade digitala annonsutgifter på sociala nätverk och från företagets förbättrade annonsinriktning på grund av dess artificiella intelligensrelaterade investeringar.

  • Investerare har undvikit Metas aktie på grund av makroosäkerhet. Som framgår av Alphabets resultat förra veckan, liksom Metas rapport, känner stora reklamjättar makrosmärtan mindre än sina mindre motsvarigheter, eftersom de senare inte har samma nivå av sofistikering av annonsinriktning.
  • Trots den positiva prisåtgärden efter resultatrapporten fortsätter vi att se Metas aktie som undervärderad. Vi tror att investerare diskonterar den långsiktiga konkurrensdifferentieringen och det värde som företaget kommer att generera när det tjänar pengar på sina AI-investeringar.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Malik Ahmed Khan, CFA  är aktieanalytiker hos Morningstar Research Services LLC

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar