Hermès RMS och LVMH MC är två av världens största och mest kända lyxvarumärken. Men de senaste 18 månaderna har dessa två företags utveckling – och deras aktiekurser – gått i helt olika riktningar, och Hermès har nyligen gått om LVMH som världens största lyxvarumärke.
Men för långsiktiga investerare som vill dra nytta av efterfrågan på lyxvarumärken, är Hermès eller LVMH det bästa alternativet?
Efter den senaste tidens börsutveckling är Hermès nu en 1-stjärnig aktie enligt Morningstars mått, medan LVMH är en 4-stjärnig aktie.
Morningstars nyckeltal för Hermès-aktien
- Ekonomisk vallgrav: Bred
- Uppskattat verkligt värde: 1580 EUR
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medelhög
- Pris/rättvist värde: 1,54
- Morningstar Rating: ★
LVMH-aktien har tappat 22 % i år och nästan 40 % jämfört med nivåerna i maj 2024. Aktien handlas nu runt 500 euro, vilket är under Morningstars skattade verkliga värde på 620 euro, vilket innebär att aktien är undervärderad.
Morningstars nyckeltal för LVMH-aktien
- Ekonomisk vallgrav: Bred
- Uppskattat verkligt värde: 620 EUR
- Morningstars osäkerhetsbetyg: Medelhög
- Pris/rättvist värde: 0,79
- Morningstar Rating: ★★★★
Hermès och LVMH – varför har deras aktier utvecklats olika?
Båda lyxkoncernerna överträffade marknaden i stort före och under pandemin, då många konsumenter som satt hemma spenderade sina besparingar på lyxvaror, men sedan dess har deras utveckling gått i olika riktningar. Hermès-aktien har överträffat LVMH sedan 2023, en trend som blev ännu tydligare med LVMH:s kraftiga nedgång under 2024. Nedgången har förstärkts sedan början av året på grund av växande ekonomisk osäkerhet kopplad till USA:s tullpolitik samt LVMH:s besvikande resultat.
Den europeiska lyxvarusektorn har varit uppskattad för sina prestigefyllda varumärken, sin förmåga att övervältra prisökningar, sin stabila organiska tillväxt och sin höga lönsamhet, men dessa egenskaper har försvagats på senare tid. Kostnadsmedvetna konsumenter, som är mer känsliga för prisökningar i ett osäkert ekonomiskt klimat, har påverkat försäljningstillväxten i segmentet.
Även de fundamentala förutsättningarna har skilt sig åt mellan de två företagen.
Både 2017 och 2018 uppvisade LVMH högre organisk tillväxt än Hermès, men sedan 2019 har situationen vänt. De senaste resultaten för första kvartalet visar att Hermès försäljning ökade med 7 % på jämförbar basis, exkluderade valutaeffekter, medan LVMH rapporterade en organisk nedgång på 3 % i den konsoliderade försäljningen, inklusive en nedgång på 5 % inom divisionen mode och lädervaror, där de mest ikoniska varumärkena Louis Vuitton och Christian Dior ingår.
Denna förändring i det finansiella resultatet återspeglas i både Hermès och LVMH:s aktiekurser.
”För inte så länge sedan var LVMH Europas största företag. Detta återspeglar de olika resultaten och investerarnas inställning till de två företagen”, säger Morningstars analytiker Jelena Sokolova.
Hermès ersatte LVMH som Europas mest värdefulla lyxföretag sett till börsvärde den 15 april.
Louis Vuitton förväntas fortsätta växa
Morningstars Sokolova säger att LVMH inte är immunt mot avmattningen i sektorn, men med en portfölj av starka ledande varumärken inom flera lyxnischer och med en bred konkurrensfördel tror hon att företaget är väl positionerat för att generera vinster långt in i framtiden.
Idag, med 19 gånger förväntad vinst, är LVMH-aktierna undervärderade, säger hon, men hon har nyligen sänkt sin uppskattning av LVMH:s verkliga värde från 650 euro till 620 euro per aktie för att återspegla lägre vinstförväntningar i ett tuffare ekonomiskt läge.
”På längre sikt förväntar vi oss att lädervarudivisionen kommer att växa med 6 % med en genomsnittlig marginal på 40 %”, säger Sokolova. Detta kan jämföras med 39,9 % 2022 och cirka 30 % historiskt.
”Vi förväntar oss att Louis Vuitton fortsätter att leverera en omsättningstillväxt över branschnivån, i mitten till höga ensiffriga tal, driven av varumärkets globala attraktionskraft och prissättningskraft, medan andra mode- och lädervarumärken bör växa och dra nytta av LVMH-koncernens resurser.”
Aktien handlas nu med en värderingsrabatt på 21 % jämfört med Morningstars uppskattade verkliga värde.
Hermès värderingspremie
Hermès befinner sig i en helt annan situation än LVMH. Aktien handlas till en rejäl värderingspremie på 56 % jämfört med Morningstars uppskattade verkliga värde.
”LVMH är mer exponerat mot ambitiösa konsumenter än Hermès, vilket gör det senare mer motståndskraftigt mot nedgången i sektorn. Rikare konsumenter är mer motståndskraftiga”, konstaterar Sokolova.
Förutom att Hermès gynnas av sin mer välbärgade kundkrets kan företaget till och med vara en ”säker hamn” inom lyxsektorn i tider av omfattande ekonomisk oro.
”Hermès gynnas av en prissättningskraft som företaget har utnyttjat mindre än sina konkurrenter, vilket idag gör det möjligt att dra nytta av uppgången på andrahandsmarknaden och öka försäljningen. Slutligen tenderar investerare att söka sig till säkra hamnar i tider av avmattning, och Hermès uppfattas som en säker tillgång i denna sektor”, tillägger hon.
Men med en handel på 52 gånger förväntade vinster, enligt FactSets konsensusprognoser, är aktien klart övervärderad, säger Sokolova.
Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.