Aktier för nästa steg i artificiell intelligens boomen

Paneldeltagare från Morningstar Investment Conference om de aktier som är bäst lämpade att dra nytta av utvecklingen inom AI.

2025-06-26 | 14:56
Facebook Twitter LinkedIn

Inomhusevenemang på Navy Pier med publik och välvt tak; MIC- och US-logotyper nere till höger; lila grafik till vänster.

För investerare som letar efter möjligheter bland aktier som är knutna till boomen för artificiell intelligens finns potentialen inte bara i de företag som bygger ut tekniken, utan också bland de som är bäst lämpade att sätta den i arbete.

Så kraftfull och utbredd som AI är, kommer den bara att bli bättre om fem till tio år, enligt Brian Collelo på Morningstar: “Vi tror att AI bara kommer att bli bättre, och det finns flera förbättringsvektorer.” Dessutom säger han att utbuds- och efterfrågeekonomin för tekniken är stark. Vid 2025 Morningstar Investment Conference-panelen “Today’s Thoughts on Tomorrow’s AI Industry” diskuterade Colello, Eric Compton och Dave Sekera varför AI-rallyt ser ut att vara långt ifrån över och vilka aktier som kan gynnas mest under de kommande åren.

De mest gynnade aktierna finns inom ett av tre nyckelområden: differentierad hårdvara, skala och distribution samt framgångsrik tidig AI-användning/unik data.

Nvidia


“Nvidia är ett brett ekonomiskt vallgravsnamn med en stark konkurrensfördel inom AI-hårdvara, den starkaste konkurrensfördelen inom AI-mjukvara och en allt starkare konkurrensfördel inom AI-nätverk.

-Brain Colello, aktiestrateg

Taiwan Semiconductor Manufacturing


“Taiwan Semiconductor är en 4-stjärnig aktie med en bred ekonomisk vallgrav. Företaget har den bästa tekniken och den största expertisen när det gäller att utforma och bygga ut tillverkning för den högsta delen av dessa chipset.”

-Dave Sekera, chefsstrateg för den amerikanska marknaden

Marvell International


“AI är inte fristående. Du måste kunna koppla samman alla dessa chipset för att kunna kommunicera med varandra, men inte bara det, du kan nu faktiskt lägga till AI-acceleratorer ovanpå dessa chipset för att öka effektiviteten ännu mer. Marvell är ett företag som vi tror kommer att gynnas av båda dessa teman.”

-Dave Sekera

Meta Platforms


“Meta har kunnat använda generativ AI för att utveckla individualiserad och personlig marknadsföring för sina kunder.”

-Dave Sekera

Amazon


“De kan inte bara använda generativ AI för att verkligen förbättra shoppingupplevelsen på sin webbplats, utan de använder nu AI för att skapa ett mer effektivt distributionsnätverk med drönare i sina lagerlokaler.”

-Dave Sekera

Microsoft


“Microsofts molnplattform har vuxit med cirka 30% per år under en längre tid nu. Vi ser att dess stora totala adresserbara marknad fortsätter att växa även på medellång sikt. Microsoft har också sin egen AI i Copilot. De har lagt till det i sina produkter och tjänster, som Office och 365, och verkligen bäddat in det i sin produktupplevelse.”

-Dave Sekera

Alphabet


“Google har använt AI för att förbättra sökupplevelsen, och det har förbättrat engagemanget för deras sökmotor. Inte bara det, utan vi tror att Google faktiskt håller på att utvecklas så att de kan använda sin AI-plattform, Gemini, i sina andra produkter och tjänster, och utveckla den mer till en AI-assistent och planerare.”

-Dave Sekera

Framgångsrik tidig AI-användning och data

“Det här är året då marknaden verkligen kommer att börja fokusera mer på de företag som är bäst positionerade för att kunna ta AI, införliva det i sina produkter och tjänster och sedan komma med nya produkter och tjänster som ger tillväxt på topplinjen”, säger Sekera. “Samtidigt kommer de att införliva AI i sina affärsmodeller och öka rörelsemarginalen på lång sikt.”

Palo Alto Networks


“Palo Alto, ett cybersäkerhetsföretag, använder AI i realtid för att övervaka hot.”

-Dave Sekera

Salesforce


“För bara två kvartal sedan hade Salesforce redan börjat integrera AI i sin agentstyrka, och de har redan uppnått en omsättning på 100 miljoner dollar.”

-Dave Sekera

ServiceNow


“ServiceNow är ett annat företag som vi ser införa AI i allt fler produkter, vilket ger ett ekonomiskt mervärde för deras kundbas. Vi räknar med att försäljningen där kommer att fyrdubblas nästa år.”

-Dave Sekera


Författaren eller författarna äger aktier i ett eller flera värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

 

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar