Efter rapporten, är META-aktien köpvärd?

Med starka annonsutgifter och växande marginaler, här är vad vi tycker om Metas aktiekurs.

Malik Ahmed Khan, CFA 2025-05-07 | 12:05
Facebook Twitter LinkedIn

Meta-logotypen visas under Viva Technology-mässan.

Meta Platforms META släppte sin resultatrapport för första kvartalet den 30 april. Här är Morningstars syn på Metas rapport och aktiekurs.

Morningstarbetyg för Meta Platforms


Vad vi tyckte om Meta Platforms resultat för Q1

Meta startade budgetåret 2025 med starka ekonomiska resultat och en bättre än förväntad utsikter för försäljningen under andra kvartalet, eftersom annonsutgifterna på företagets plattform förblir solida. På lönsamhetsfronten expanderade Metas rörelsemarginaler 360 punkter under kvartalet till 41%.

Varför det är viktigt: Metas annonsverksamhet, med hjälp av företagets investeringar i förbättrad annonsinriktning och innehållsrekommendation, fortsätter att visa motståndskraft även om makro motvind påverkar de totala annonsutgifterna.

  • Vi tillskriver denna motståndskraft till Metas överlägsna avkastning på annonsutgifter jämfört med mindre konkurrenter. Vi tror att dessa annonsörer omfördelar annons USD från leverantörer med lägre ROAS som Snap, vilket framgår av företagets osäkra utsikter som rapporterades igår.
  • I en auktionsbaserad prissättningsmodell sänks annonspriserna automatiskt när efterfrågan sjunker, vilket lockar fler annonsörer som vill placera en annons till ett billigare pris. Denna flexibilitet, i kombination med en bred kundbas, isolerar delvis Metas intäkter från att sjunka kraftigt.

Den nedre raden: Vi behåller vår uppskattning av verkligt värde på 770 USD för Meta och fortsätter att se företaget som exceptionellt väl placerat för att dra nytta av ökade digitala annonsutgifter på sociala nätverk och från företagets förbättrade annonsinriktning på grund av dess artificiella intelligensrelaterade investeringar.

  • Investerare har undvikit Metas aktie på grund av makroosäkerhet. Som framgår av Alphabets resultat förra veckan, liksom Metas rapport, känner stora reklamjättar makrosmärtan mindre än sina mindre motsvarigheter, eftersom de senare inte har samma nivå av sofistikering av annonsinriktning.
  • Trots den positiva prisåtgärden efter resultatrapporten fortsätter vi att se Metas aktie som undervärderad. Vi tror att investerare diskonterar den långsiktiga konkurrensdifferentieringen och det värde som företaget kommer att generera när det tjänar pengar på sina AI-investeringar.

Meta Platforms Aktiekurs

undefined

Uppskattat verkligt värde för Meta

Med sitt 4-stjärniga betyg anser vi att Metas aktie är undervärderad jämfört med vår långsiktiga uppskattning av verkligt värde på 770 USD per aktie, vilket innebär en justerad pris/vinstmultipel för 2025 på 30 gånger och en företagsvärde/justerad EBITDA-multipel på 16 gånger.

Vi förutspår att Metas försäljning kommer att växa med en genomsnittlig årlig tillväxttakt på 12% under de kommande fem åren, främst genom en ökning av den genomsnittliga intäkten per användare, där även användartillväxten bidrar.

Om vi borrar djupare tror vi att Meta har en stark intäktsmöjlighet framför sig i Asien och resten av världen. Medan vi förväntar oss att reklamförsäljningen från Nordamerika och Europa kommer att växa stadigt, tror vi att alltmer välbärgade och växande medelklasser i Asien, Afrika och Mellanöstern kommer att göra det möjligt för Meta att förbättra sin annonsintäktsgenerering i dessa regioner och lyfta sin totala topplinje.

Läs mer om Meta Platforms uppskattning av verkligt värde.

Economic Moat Rating

Vi tror att Meta förtjänar en bred ekonomisk vallgrav på grund av företagets immateriella tillgångar och den potenta nätverkseffekten kring sin Family of Apps-verksamhet. Medan företagets Reality Labs-segment fortsätter att blöda kontanter, tror vi att Metas FoA-verksamhets starka konkurrensfördelar sannolikt kommer att göra det möjligt för företaget att generera avkastning utöver kapitalkostnaden under de kommande två decennierna.

Vi tilldelar en bred vallgrav till Metas affärssegment Family of Apps, eller FoA. Vi tror att företaget har byggt upp betydande immateriella tillgångar, främst via de kunddata som samlas in och en potent nätverkseffekt som har gjort det möjligt för Meta att vara den mest dominerande sociala medieplattformen i världen.

Metas FoA-segment omfattar intäkter från bolagets applikationer för sociala medier, inklusive Facebook, Instagram, WhatsApp och Messenger. Företagets dominans inom sociala medier framgår av dess fyra primära applikationer som utgör fyra av de sex mest populära sociala medieapplikationerna globalt. Dessutom är Metas skala i den sociala mediebranschen häpnadsväckande. Nästan 4 miljarder människor använder minst en av sina applikationer varje månad. För sammanhanget, enligt olika uppskattningar, har lite mer än 5 miljarder människor i världen tillgång till internet, vilket innebär att cirka 75% av de personer som är anslutna till internet globalt är användare av Metas applikationer.

Läs mer om Meta Platforms ekonomiska vallgrav.

Finansiell styrka

Vi ser Metas finansiella ställning som bergfast. Företaget avslutade räkenskapsåret 2024 med likvida medel på 78 miljarder dollar, vilket mer än uppvägde dess skuldbalans på 29 miljarder dollar. Medan företagets investeringar i AI kommer att öka sina kapitalutgifter avsevärt under de närmaste åren, förblir företagets reklamverksamhet en kassagenererande maskin som kör ut tiotals miljarder USD i fritt kassaflöde på en årlig kadens.

Läs mer om Meta Platforms finansiella styrka.

Risk och osäkerhet

Vi tilldelar Meta en Morningstar Uncertainty Rating på hög. Vi anser att Metas investeringar i olönsamma satsningar som generativ AI och Reality Labs lägger till ett lager av osäkerhet kring sin verksamhet, även om dess stora och stabila reklamverksamhet fortsätter att generera betydande kassaflöden i vår prognos.

När vi ser framåt tror vi att Metas betydande skala och immateriella tillgångar, till exempel dess algoritmer för annonsinriktning, sannolikt kommer att göra det möjligt för företaget att behålla sin dominans i applikationsutrymmet för sociala medier. Även om det finns antitrustproblem kring Metas verksamhet, med amerikanska antitrustmyndigheter som driver ett monopolmål mot företaget, anser vi att en ofta hypotetiserad uppdelning av Metas applikationer i separata företag är osannolik. Samtidigt finns det en huvudrisk som företaget står inför när ärendet rör sig genom domstolarna med en rättegång som sannolikt börjar 2025.

Läs mer om Metaplattformarnas risk och osäkerhet.

META optimister säger

  • Metas kärnverksamhet inom annonsering har dragit stor nytta av förbättrade algoritmer för annonsinriktning och innehållsrekommendationer samt en sekulär ökning av digitala annonsutgifter.
  • Metas storlek, där majoriteten av världens internetanslutna användare använder bolagets applikationer, ger bolaget tillgång till högkvalitativ användardata som kan paketeras och säljas till annonsörer.
  • Företaget har möjlighet att driva mer tillväxt av annonslager genom att utnyttja nya produkter som Threads samtidigt som man förbättrar intäktsgenereringen av annonser på mer framväxande funktioner som Stories och Reels

META pessimister säger

  • Metas investeringar i Reality Labs och generativ AI kommer att förlora företaget miljarder USD årligen, vilket tar bort en del av glansen från dess övergripande verksamhet.
  • Företaget har ett monopolmål mot sig i USA som potentiellt skulle kunna tvinga det att bryta upp, vilket skulle bryta några av de skalfördelar som det har byggt upp över tiden.
  • Meta har oproportionerligt dragit nytta av ökade annonsutgifter från kinesiska återförsäljare inklusive Temu och Shein. En avmattning i utgifterna för dessa företag kan drabba Metas tillväxt.

Denna artikel har sammanställts av Jacqueline Walker.


Författaren eller författarna äger inga aktier i de värdepapper som nämns i denna artikel. Läs mer om Morningstars redaktionella policy.

Facebook Twitter LinkedIn

About Author

Malik Ahmed Khan, CFA  är aktieanalytiker hos Morningstar Research Services LLC

© Copyright 2025 Morningstar, Inc. Alla rättigheter förbehållna.

Användarvillkor        Privacy Policy        Cookie Settings        Upplysningar